Als het op het Noordelijk halfrond zomer is is het op het zuidelijk halfrond winter; hoe is het dan op de evenaar?

Geen seizoenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Op de evenaar heb je een constant klimaat. Het weer is er gedurende het hele jaar redelijk constant.

Wat je daar wel krijgt is door aangepaste luchtstromen op noordelijk en zuidelijk halfrond is een aangepast regensysteem. Daarom is er vaak een duidelijk droog en nat deel van het jaar te odnerscheiden. Echter, op de evenaar zelf is vaak weinig variatie in temperatuur gedurende het jaar

--

Tropisch klimaat
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

██ Gebieden met een tropisch klimaat (A)

Een tropisch klimaat is een klimaat dat voorkomt in de tropen. Volgens de klimaatclassificatie van Köppen is het een niet-droog klimaat waar het hele jaar de gemiddelde maandtemperatuur hoger is dan 18°C. Köppen karakteriseert het zijnde een hoofdklimaat als het A-klimaat.
[bewerken] Verdere onderverdeling volgens Köppen

* Af: tropisch regenwoudklimaat; de droogste maand van het jaar heeft een gemiddelde maandneerslag van ten minste 60 mm en de neerslag valt ongeveer verspreid over het hele jaar.
* Am: moessonklimaat; de droogste maand van het jaar heeft een gemiddelde maandneerslag van minder dan 60 mm en het droge seizoen springt er ten opzichte van het natte moessonseizoen sterk uit.
* Aw/As: tropisch savanneklimaat; er is ten minste één maand in het jaar die een gemiddelde maandneerslag heeft van minder dan 60 mm en het droge seizoen springt er ten opzichte van het natte seizoen sterk uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zal wel wat variatie optreden. Maar over het algemeen is het daar lekker tropisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke etmaal ±12 uur dag en ±12 uur nacht... En af en toe een regenperiode, maar voor de rest zomer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond de evenaar heb het regenseizoen en het droge seizoen. Er is daar geen sprake van winter, lente, zomer of herfst.