Is het oosten altijd aan je rechterhand als je naar het noorden toe staat?

Of verandert dat ergens op een bepaalde plek op de wereld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het oosten is ALTIJD aan je rechterhand zolang je rechtop op het aardoppervlak staat met je gezicht naar het noorden. Er zijn twee uitzonderingen. Precies op de Noordpool is dit niet waar - dan kun je niet met je gezicht naar het noorden staan, want daar is geen noorden meer. Er is trouwens ook geen oosten en westen, alleen maar zuiden. Precies op de Zuidpool is het ook niet waar. Daar sta je *altijd* met je gezicht naar het noorden. Een oosten, westen en zuiden zijn daar niet. Toegevoegd na 32 minuten:   Kijk eens op het bovenste plaatje. Als je over de lijn loopt die door Afrika loopt, dan via Frankrijk en Engeland verder naar het noorden - dan kom je op een gegeven moment op de rode punt terecht. Je hebt dan Groenland aan je linkerhand en Skandinavië aan je rechterhand. Skandinavië ligt ten oosten van jou, dus het oosten is aan je rechterhand. Loop je door tot de Noordpool (dat is de plek waar alle lijnen bij elkaar komen), dan is er geen noorden, oosten en westen meer - welke kant je nu ook oploopt, je loopt altijd naar het zuiden. Als je rechtdoor loopt over dezelfde lijn waarlangs je de Noordpool hebt bereikt, kom je net over het meest oostelijke puntje van de vroegere Sowjet-Unie. Ik heb die plek aangegeven met een gele punt. Maar nu ben je "door het noorden heen gelopen". Het noorden (de Noordpool) is nu achter je. Om terug te komen in de situatie waarover jouw vraag gaat, moet je je omdraaien, zodat je weer met je gezicht naar het noorden staat. Dat zie je op het tweede plaatje. Je ziet nu dat je Alaska aan je rechterhand hebt, en de vroegere Sowjet-Unie aan je linkerhand. En inderdaad, Alaska ligt direct ten oosten van de vroegere Sowjet-Unie, zoals je op onderstaande Bron kunt zien. Toegevoegd na 33 minuten:   Oeps, de gele punt blijkt groen te zijn geworden...

Bronnen:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=40.3130...

Ja, het oosten is altijd aan je rechterhand als je naar het noorden kijkt. Het zijn nl. richtingen, geen plaatsaanduidingen.

Onder en boven de evenaar is het ALTIJD aan je rechterhand.

het blijft altijd aan je rechter hand het maakt niet uit waar je staat

Gek genoeg nu ik jouw vraag lees, ga ik toch twijfelen! Stel ik ga naar het noorden, passeer de poolcirkel, ga verder door naar het noorden tot aan de noordpool. Niets aan de hand tot nog toe, maar ik ga verder en passeer de noordpool, ga ik dan verder dan ga ik naar het zuiden, want het noorden ben ik inmiddels voorbij, om me naar het noorden te moeten richten, moet ik me nu omdraaien en dan is het oosten aan mijn linkerkant. Waar maak ik nu een denkfout?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100