Is het oosten altijd aan je rechterhand als je naar het noorden toe staat?

Of verandert dat ergens op een bepaalde plek op de wereld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Het oosten is ALTIJD aan je rechterhand zolang je rechtop op het aardoppervlak staat met je gezicht naar het noorden.

Er zijn twee uitzonderingen.

Precies op de Noordpool is dit niet waar - dan kun je niet met je gezicht naar het noorden staan, want daar is geen noorden meer. Er is trouwens ook geen oosten en westen, alleen maar zuiden.

Precies op de Zuidpool is het ook niet waar. Daar sta je *altijd* met je gezicht naar het noorden. Een oosten, westen en zuiden zijn daar niet.

Toegevoegd na 32 minuten:

Kijk eens op het bovenste plaatje.

Als je over de lijn loopt die door Afrika loopt, dan via Frankrijk en Engeland verder naar het noorden - dan kom je op een gegeven moment op de rode punt terecht. Je hebt dan Groenland aan je linkerhand en Skandinavië aan je rechterhand. Skandinavië ligt ten oosten van jou, dus het oosten is aan je rechterhand.

Loop je door tot de Noordpool (dat is de plek waar alle lijnen bij elkaar komen), dan is er geen noorden, oosten en westen meer - welke kant je nu ook oploopt, je loopt altijd naar het zuiden.

Als je rechtdoor loopt over dezelfde lijn waarlangs je de Noordpool hebt bereikt, kom je net over het meest oostelijke puntje van de vroegere Sowjet-Unie. Ik heb die plek aangegeven met een gele punt. Maar nu ben je "door het noorden heen gelopen". Het noorden (de Noordpool) is nu achter je.

Om terug te komen in de situatie waarover jouw vraag gaat, moet je je omdraaien, zodat je weer met je gezicht naar het noorden staat. Dat zie je op het tweede plaatje. Je ziet nu dat je Alaska aan je rechterhand hebt, en de vroegere Sowjet-Unie aan je linkerhand. En inderdaad, Alaska ligt direct ten oosten van de vroegere Sowjet-Unie, zoals je op onderstaande Bron kunt zien.

Toegevoegd na 33 minuten:

Oeps, de gele punt blijkt groen te zijn geworden...
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk gaat het nog een stapje verder:
Wanneer je met het gezicht naar de Noordpool staat , net ten westen van de datumgrens .....is het Oosten ...het verste Westen (en tevens een andere dag)
Dus.....het Oosten kan het Westen zijn
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. De datumgrens is een kunstmatige lijn. Die hadden we net zo goed ergens anders kunnen leggen, dus die lijkt me niet relevant voor de begrippen oost en west. Dat het oosten het westen kan zijn, is ook niets bijzonders. Dat geldt ook hier in Utrecht. Ga je ver genoeg naar het oosten, dan kom je in Woerden uit - dat ligt wat ten westen van Utrecht. Ga je vanuit Utrecht ver genoeg naar het westen, dan kom je in Zeist uit - dat ligt een paar kilometer oostelijk van Utrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
voor de uitleg (her en der) :)
maar ook voor het geel/groene stipje

Andere antwoorden (4)

Ja, het oosten is altijd aan je rechterhand als je naar het noorden kijkt. Het zijn nl. richtingen, geen plaatsaanduidingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder en boven de evenaar is het ALTIJD aan je rechterhand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het blijft altijd aan je rechter hand het maakt niet uit waar je staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gek genoeg nu ik jouw vraag lees, ga ik toch twijfelen!
Stel ik ga naar het noorden, passeer de poolcirkel, ga verder door naar het noorden tot aan de noordpool.
Niets aan de hand tot nog toe, maar ik ga verder en passeer de noordpool, ga ik dan verder dan ga ik naar het zuiden, want het noorden ben ik inmiddels voorbij, om me naar het noorden te moeten richten, moet ik me nu omdraaien en dan is het oosten aan mijn linkerkant.
Waar maak ik nu een denkfout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord, hierboven. Je kunt het als volgt visualiseren. Je slaat precies op de Noordpool een paal in het ijs. De paal komt tot anderhalve meter hoog. Nu ben je daar met een heel gezelschap. Iedereen legt zijn linkerhand op de paal (of op andermans hand als de paal al "vol" is), en strekt zijn arm om zelf zo ver mogelijk van de paal af te staan. Zo sta je met zijn allen in een cirkeltje, zeg maar alsof je op de kermis in een draaimolen staat, maar dan zonder de paarden, koetsen en brandweerauto's. Iedereen kijkt tegen het achterhoofd van zijn voorganger aan. Als je dit doet, kijkt iedereen naar het oosten. "Het oosten" is namelijk geen rechte lijn, het oosten is een cirkel die rond de Noordpool loopt. In dit voorbeeld een heel klein cirkeltje, omdat je zo dicht bij de Noordpool bent. In Nederland een veel grotere cirkel, maar nog steeds een cirkel: als je continu naar het oosten loopt, kom je uiteindelijk weer terug in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oost en west zijn richtingen; geen plaats aanduidingen. Dit is hetzelfde als dat jij op een kruispunt rechts afslaat
als je van de andere kan het kruispunt zou benaderden en dan rechtsaf slaat loop je toch echt naar een andere plaats als in het eerste geval, ook al ben je op hetzelfde kruispunt rechts afgeslagen. ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens, Ed, bij ieder ander had ik dit antwoord gemeld bij de moderatoren. Het is namelijk geen antwoord, maar een reactie. Maar als ik het antwoord meld, krijg je misschien vijf strafpunten. Misschien kun je maar beter zelf je antwoord verwijderen voordat de moderatoren hier langskomen - natuurlijk wel nadat je de tekst hebt gekopieerd naar een reactie onder de vraag, zodat jouw opmerking niet verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om het het delen van kennis en niet om de punten.
Maar ik zie wel degelijk een antwoord........om me naar het noorden te moeten richten, moet ik me nu omdraaien en dan is het oosten aan mijn linkerkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verders ben ik er nog steeds niet uit, als ik continu naar het oosten loop, kom ik weer hier terecht, dan blijft het noorden aan mijn linkerkant.
Dus als ik continu naar het noorden loop en ik ben de noordpool gepasseerd, dan blijft het noorden dus voor me, terwijl ik het net ben gepasseerd en onderweg ben naar de zuidpool.
Als je het zo stelt, dan klopt het, maar het klinkt heel onlogisch.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie nog steeds geen antwoord, alleen een reactie met daarin een vraag. Maar goed. Als je continu naar het noorden loopt en je bent de Noordpool gepasseerd, loop je niet meer naar het noorden. Je loopt dan van de Noordpool af, je loopt richting de evenaar - en da's toch echt naar het zuiden. Kijk naar de plaatjes bij mijn antwoord. In welke richting je ook loopt vanaf de Noordpool - naar de rode stip, naar de groene stip, naar links of naar rechts - je loopt altijd richting de evenaar. De evenaar loopt namelijk, zoals je kunt zien, precies langs de buitenste rand van de aarde. Het hele zuidelijke halfrond is aan het zicht onttrokken. Dus welke kant je ook oploopt vanuit het midden van het plaatje, je loopt richting de evenaar, en dus naar het zuiden. Het oosten is daarbij aan je linkerhand. Draai je je om, zodat je van de evenaar naar de Noordpool loopt - in het plaatje: van de rand van de aarde naar het midden van de aarde, ongeacht vanaf welke kant je komt - dan heb je het oosten aan je rechterhand. Altijd, waar je ook staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt: Als je continu naar het noorden loopt en je bent de Noordpool gepasseerd, loop je niet meer naar het noorden. Je loopt dan van de Noordpool af, je loopt richting de evenaar - en da’s toch echt naar het zuiden ja, prima, maar waar is het noorden dan?
Als je, je op dat punt moet omdraaien, dan is het oosten links van je ;-))))
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, echt niet. Kijk naar de plaatjes bij mijn antwoord. Kijk even alleen naar het bovenste plaatje. Als je van de rode stip naar de Noordpool loopt, is het oosten continu rechts van je. Mee eens? Als je "door de Noordpool heen" loopt, loop je dus van de Noordpool naar de groene stip. Op dat moment is het noorden links van je. Mee eens? Als je je op dat punt omdraait, zodat je weer naar het noorden kijkt zoals de vraagsteller wil, dan is het noorden dus weer rechts van je. Mee eens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht eerst precies hetzelfde als eddijst maar waarschijnlijk ben je in verwarring gebracht doordat je door het woord 'oosten' aan het continent azië denkt!
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zou het best eens kunnen zijn. Dat geeft maar weer aan hoe cultuurgebonden ons begrip van de wereld is - iets dat bij een andere vraag ook al heel duidelijk werd. Azië ligt ten oosten van ons, ja - maar datzelfde Azië ligt ten westen van Alaska, en ten westen van Japan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ppfffff, wordt steeds ingewikkelder, jij zegt: Als je van de rode stip naar de Noordpool loopt, is het oosten continu rechts van je. Mee eens? JA, mee eens. Dan zeg je: Als je "door de Noordpool heen" loopt, loop je dus van de Noordpool naar de groene stip. Op dat moment is het noorden links van je. Mee eens? maar dan is het noorden toch achter je?
En waar is het oosten dan?
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh, oeps - typefout gemaakt. Er had moeten staan: --
Als je "door de Noordpool heen" loopt, loop je dus van de Noordpool naar de groene stip. Op dat moment is het OOSTEN links van je. Mee eens?
-- Het oosten is namelijk de kijkrichting van jouw vriendengroep, die met de linkerhand op de paal staat en een cirkel vormt. Het oosten is dus een cirkel rond de Noordpool die, op mijn plaatjes, tegen de klok in loopt. "Onder" de Noordpool ("onder" op mijn plaatjes) is het oosten rechts. "Boven" de Noordpool is het oosten links. "Rechts" van de Noordpool is het oosten boven. "Links" van de Noordpool is het oosten onder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat betekend dus dat voor de noordpool het oosten rechts van je is en na het passeren van de pool het oosten links.
is dat hem?
Is mijn antwoord toch goed?
Of zit ik op deze zonnige voorjaarsdag nog steeds krom te denken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, hij is nu goed. Voordat je de Noordpool passeert, is het oosten rechts van je. Nadat je de Noordpool bent gepasseerd, is het oosten links van je. Zodra je doet wat de vraagsteller van je vraagt, draai je je om zodra je de Noordpool bent gepasseerd. Doordat je je omdraait, is het oosten dan weer rechts van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, we zijn er, ga weer wat rommelen buiten.
bedankt.