Japan is een vulkanische eilandenboog en behoort tot de seismisch meest actieve gebieden ter wereld. De aardbevingen worden veroorzaakt door platentektoniek. De Pacifische plaat en de Filipijnse plaat duiken langzaam (enkele centimeters per jaar) naar beneden onder de Euraziatische plaat. Dit proces, waarbij de platen zich moeizaam langs elkaar wringen, veroorzaakt grote spanningen. De plaatselijk in de loop der vele jaren opgebouwde spanning kan zich ontladen in een plotselinge verschuiving, de aardbeving.
De diepte van de aardbevingen die in Japan optreden neemt toe van oost naar west. Dit is het gevolg van de platentektoniek in de regio en laat zien dat de Pacifische plaat vanuit het oosten onder Japan weg duikt. Onder de 700 km is het gesteente viskeus. Het gedraagt zich als een traag stromende massa en er kunnen geen bevingen meer voorkomen.

Op 1 september 1923 werd Tokio getroffen door een zeer zware aardbeving met een kracht van 8,2 op de schaal van Richter. De stad werd door de beving en de daarop volgende brand nagenoeg volledig verwoest. Er vielen meer dan 140 000 doden.

Op 17 januari 1995 werd Kobe getroffen door een zware aardbeving met een kracht van 7,3 op de schaal van Richter. De stad werd voor een groot deel verwoest. Er vielen 6433 doden, 43 000 gewonden. 250 000 gebouwen werden zwaar beschadigd. Eén van de weinige grote gebouwen die de aardbeving goed doorstonden, was het Portopia Hotel. Dit dankzij de harde steenlaag waarop dit hotel gebouwd is.

Op 26 mei 2003 om 11:24 Midden-Europese Tijd (18:24 Japanse tijd) deed zich een beving voor met een kracht van 7,2 op de schaal van Richter. De haarddiepte wordt geschat op 60 km. De beving vond plaats 300 km ten noordoosten van Tokio.

Op 26 september 2003 werd Hokkaido getroffen door een zeer zware aardbeving met een kracht van 8,0 op de schaal van Richter, gevolgd door een krachtige naschok, en enkele uren later een aardbeving met een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag circa tachtig kilometer oostelijk van de oostkust van Hokkaido.

Op 20 maart 2005 werd de prefectuur Fukuoka op het zuidelijke eiland Kyushu getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,0 op de schaal van Richter. Er vielen 1 dode en 400 gewonden, de materiële schade was groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geheel zijn er in Japan meer dat 240 vulkanen, waarbij 37 werkzaam. In verband met de tektonische en de vulkanische verhouding zijn er in Japan talloze aardbevingen en in de diepe zeetroggen aan de zuidoostzijde, ook vele zeebevingen die geweldige, vloedgolven veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Japan zelf valt nogal mee wat betreft aardbevingen in Azië , de meeste bevingen zijn zeebevingen in de buurt van Japan. (Maar als er een beving is ,is het meestal een grote beving)
In Azië zijn Tai Wan , de eilanden voor de westkust van Sumatra , de Molukken en het zuiden van de Fillipijnen er veel slechter aan toe.
Eigenlijk zijn alle schuivingsgebieden van tektonische platen gevoelig.
tip: vink op Google Earth: 'aardbevingen' aan U zult wel zien.
Vulkanen op zich hebben niet altijd invloed op aardbevingen:Kijk maar naar Ijsland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dagelijks worden er in Japan kleine aardschokken gevoeld (rond de duizend per jaar) en om de zoveel tijd (hele) grote. Japan is een vulkanische eilandengroep en groepen van vulkanen liggen meestal op of naast een scheur in de aardkorst, die ontstaan is door de schollentektoniek. Japan ligt op een drie-schollen-punt. Hier komen de euraziatische schol, de filippijnenschol en de pacifische schol bij elkaar. Deze aardschollen of platen drijven op stromende, gesmolten aardmassa (magma) en de aardschollen bewegen dus mee in de richting van deze stromingen. Doordat de onderliggende stromingen in verschillende richtingen kunnen bewegen, schuiven ook de aardschollen in verschillende richtingen. In het geval van Japan schuift de pacifische schol onder de twee andere schollen. Tevens schuift op zijn beurt de filippijnenschol ook onder euraziatische schol. Hierbij zijn op de plekken waar de de ene schol onder de andere schuift, diepe troggen ontstaan van wel 10 km diep. Hoewel de verschuivingen langzaam gaan, bijv. zo'n 5 cm per jaar, kunnen er grote spanningen ontstaan als deze verschuivingen geen continu vloeiende beweging zijn. De opgebouwde spanningen kunnen zich dan plotseling ontladen in een grotere beweging, hetgeen aan de oppervlakte gemerkt wordt als een aardbeving. Dit geeft ook weer verderop in de aardlaag allerlei spanningen die zich dan ook weer vroeger of later kunnen ontladen via aardbevingen. Veelal ontstaat langs de rand van een trog een rij vulkanen. De schol die daar naar beneden wordt geduwd, gaat namelijk smelten en er ontstaat een grote hoeveelheid magma, die een uitweg naar boven zoekt en dat via vulkanen kan bereiken. Japan is in feite een lange rij van vulkanen, die lang geleden zijn gevormd maar waarvan sommige nog in meer of mindere mate actief zijn. In die vroege periode vormden de huidige eilanden van Japan nog één langgerekt stuk land en het deel dat nu Hokkaido is zat aan Sachalin vast, dat zelf weer aan het continent vast zat. Ook in het zuiden was het land verbonden met het continent en aldus was de huidige Japanse zee toen een soort binnenmeer, De verschillende zeestraten ontstonden en Japan werd een eilandengebied. Daarnaast komt Japan langzaam omhoog als gevolg van het feit dat de twee genoemde schollen onder de euraziatische schol schuiven en deze omhoog duwen. Het gevolg van dit alles is wel dat Japan tot de meest actieve seismische gebieden van de aarde behoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zitten aan de rand van een aardschol - daar waar twee aardschollen langs elkaar heen bewegen. That's it!