Aanlandige wind zit ingewikkeld in elkaar, dus hebben wij dit verhaal in 3 stappen opgesplitst.

1.
Tijdens een warme dag in de lente of zomer warmt het land sneller op dan de zee. Grote hoeveelheden water verwarmen immers niet zo snel. De lucht boven het land stijgt, terwijl koude lucht van de zee deze vervangt.

2.
Omdat warme lucht minder dicht is dan koude lucht zet de lucht boven land uit door verwarming. Hierdoor ontstaat een hogedrukgebied hoog boven land, en een lagedrukgebied hoog boven zee. Op hogere hoogtes gaat de wind dus van het land af.

3.
Op lagere hoogtes gaat alles andersom, omdat de druk veroorzaakt wordt door het gewicht van wind. Hier gaat de wind dus naar het land toe. Doordat boven land de lucht blijft stijgen en boven zee de lucht daalt ontstaat er een cirkel. Deze gaat door totdat het verschil in luchtdruk is opgeheven.

Aanlandige winden kunnen op elke tijd van het jaar voorkomen, maar zijn het meest gewoon tijdens de lente en zomer. Dan is de zee nog koud van de winter en het land warm, dit is vooral het geval tijdens de middag.
Aanlandige winden zijn het tegenovergestelde van aflandige winden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Golven worden voornamelijk veroorzaakt door de wind die over de zee waait. Vanaf zee kunenn ze maar 1 kant op: naar een kust.
Ze worden NIET veroorzaakt door wind die over land waait en dus het strand doet golven. Of zo.
Zodoende aanlandig. Casu quo, afzeeig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is alleen aan het strand zo. bij een muur (en diep water) kunnen golven ook evenwijdig lopen.
doordat de bodem langzaam omhoog komt verandert een evenwijdige golf langzaam van richting totdat hij (bijna) haaks op het strand staat.