Hoe zal de wereldbevolking/ bevolkingsgroei er in de toekomst uitzien?

Ik ben een werkstuk over de bevolkingsgroei van de gehele wereld aan het maken. De oorzaken en gevolgen heb ik al gevonden, maar over de toekomst hoe het zal zijn kan ik geen goede informatie vinden, want alles is heel verschillend van elkaar. Weet iemand mischien hoe de toekomst van de bevolkingsgroei de komende jaren eruit zal zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een heel boeiend onderwerp , helaas ook een weinig hoopgevend.
Ja, er bestaan heel wat berekeningen hoe de wereldbevolking er in de toekomst zal uit zien. De meeste stoppen bij 2050 of 2100 omdat nog onbekende factoren in de toekomst het aantal grondig kan beïnvloeden.
De grote bevolkingsexplosie is begonnen tijdens de industriële revolutie . Daarvóór was er gedurende honderden zoniet duizenden jaren een bijna status quo : de fitsen overleefde , geen hygiëne , heel hoog percentage van de zuigelingen zouden nooit volwassen worden , epidemieën (pest ,tyfus etc.) kon tot de helft van de bevolking uitroeien.
In de jaren 50 is de wereldbevolking toegenomen tot 2 miljard (toen reeds het kritisch punt genoemd).
Vijftig jaar later zijn er reeds 7 miljard mensen op de Aarde .
Meer een een verdriedubbeling op 50 jaar.
De nabije toekomst heeft een duidelijk beeld en ook een plaatselijke tendens. De bevolking is dramatisch aan het toenemen in Zwart Afrika , in mindere mate Azië (min China en Japan) , Midden en zuid Amerika , samen met de moslimwereld kennen een serieuze ,toch niet dramatische toename. de Westerse wereld blijft nagenoeg status quo en de vroegere Tweede Wereld (Rusland...) kennen zelfs een afname. Men vermoedt een 10 miljard mensen tegen 2050....het absolute wat de wereld kan dragen.
De verhouding qua wereldspreiding wordt ook drastisch door elkaar gehaald : Europa dat nu ongeveer 8% van de wereldbevolking levert zou binnen 30 jaar nog hoogstens 5% uitmaken , niettegenstaande de grote toestroom. Azië waar nu 62 % van de wereldbevolking woont zou stijgen tot 66% : of bijna evenveel mensen als er nu op de Aarde leven. Afrika zou meer dan verdubbelen : van 1 miljard tot 2,5 miljard.
Eens de wereldbevolking boven de 13-15 miljard komt is menselijk leven niet langer mogelijk ...er zal naar de toekomst toe dus heel wat moeten veranderen in onze voortplantingsdrang.
Men denkt dan ook dat de bevolking op 13-15 miljard zal stagneren en dat Afrika en Azië de Europese trend zullen volgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
statistiek boven : lichtblauw : de situatie ongeveer no
het donkere : de toename of afname tegen 2050.

Onder : bevolkingsgroei van 1750 tot 2050 (progn)

Toegevoegd na 14 minuten:
Om over na te denken : prognose tot 2300 (kritisch lezen aub) : link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het eind van deze eeuw zijn en 10 miljard mensen op deze wereld. Mits er geen oorlogen of ernstige ziektes uitbreken. het voedsel te kort zal enorm toenemen. Overbevolking van de aarden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voedseltekort door overbevolking wordt ook wel de Malthusiaanse catastrofe genoemd. Deze werd al beschreven in 1798. Tot nog toe is deze catastrofe nog geen realiteit geworden omdat de groei van de voedsellevering ook ruwweg geometrisch, niet rekenkundig is geweest. Voorts hebben het algemene gebruik van contraceptie en de abortus, (de malthusiaanse ondeugden), de bevolkingstoename beheerst. In feite is momenteel de voedsellevering per persoon meerdere keren hoger dan toen Malthus zijn essay schreef.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Malthusiaanse_catastrofe