Wordt er bij het berekenen van de bevolkingsdichtheid rekening gehouden met de verhouding land/water?

Als je een land hebt dat voor een groot deel uit meren bestaat - waar dus geen mensen wonen - krijg je dan een vertekend beeld van de bevolkingsdichtheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik neem voor de beantwoording van deze vraag de provincie Zeeland als voorbeeld. Dit doe ik vanwege de grootte hoeveelheid water. De gegevens haal ik van de bron.

Oppervlakte 2.933,89 km²
Land 1.787,13 km²
Water 1.146,76 km²

Inwoners (30 september 2011) 381.730
– Bevolkingsdichtheid 214 inw./km²

Nu gaan we rekenen:

Bevolkingsdichtheid totaal oppervlak:
381730/2933=130 inw./km² (afgerond)

Bevolkingsdichtheid land:
381730/1787=213 inw./km² (afgerond)

Het antwoord op jou vraag is: Ja, bij de bevolkingsdichtheid wordt enkel het landoppervlak gebruikt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Edit: Althans, wikipedia gebruikt enkel het landoppervlak. Of dit de de gebruikelijke manier is weet ik niet, maar naar mijn mening wel de correcte.

Hoewel je ook "paaldorpen" hebt, wat dus eigenlijk een vertekent beeld zou geven. Lastig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zijn zo te zien de geleerden het niet over eens. Normaal gesproken wordt het totaal oppervlak gebruikt als uitgangspunt, dus incusief de wateroppervlakte, maar niet standaard. Zie bron voor uitgebreidere uitleg.

Toegevoegd na 32 seconden:
incusief= inclusief.