wat bepaalt de temeratuur van de regen?

hangt dat af van welke kant de regen komt? of alleen vaan de temeratuur van de lucht hier, of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het verdampen van vloeistof KOST warmte en in principe koelt de vloeistof dan af.

Bij echt verdampen zoals water koken blijft het water natuurlijk 100 graden, omdat je warmte toevoert

Maar als je nat op de wind staat wordt je koud omdat het verdampen van de vloeistof op je huid, je huid in dit geval afkoelt.

Ik denk dat de temperatuur van de regendruppels OOK kan afhangen van de relatieve vochtigheid van de luchtlagen waar ze door heen vallen nadat ze zijn gevormd.

Is de hele lucht bijna verzadigd (of zo'n zwoele zweterige dag) zal bijna niks van het vallende water verdampen

Worden de druppels in hoge luchtlagen gevormd met daaronder nog een (relatief) droge luchtlaag zal een deel van de druppel verdampen en de warmte daarvoor nodig kan ALLEEN uit de druppel komen dus die koelt dan af.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt nauwelijks af van de hoogte waar neerslag ontstaat, maar gewoon van de luchttemperatuur. Hoe koud je regen ervaart (op je huid) hangt ook af van de wind (gevoelstemperatuur).

Toegevoegd na 14 minuten:
NB. De meeste regen ontstaat vrij hoog komt door condensatie van onderkoelde waterdruppels of ijskristallen (hierbij ontstaan ze uit wolken die onder de -23 graden celcius zijn). Als de vlokken de 0 graden grens passeren smelten ze en vallen ze verder op aarde. De druppels zijn zo klein dat ze snel opwarmen en de temperatuur van de omgeving aannemen.