Dat gebeurt elke dag. (Microkometen.)
Je bedoelt waarschijnlijk grote kometen die voor een massaal uitsterven zullen zorgen. Dat gebeurt zo eens in de 100 miljoen jaar op onze aarde.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op dit moment is de kans dus, afgerond op miljoensten procenten naar boven, 100,000.000% per dag, als je 't over microkometen hebt. Als je 't over de 'uitroei'-kometen hebt, is 't ±0,00000000002738% kans per dag. De kans dat je door een komeetinslag om het leven komt, is, ongeveer vergelijkbaar met de kans dat je om 't leven komt door een vliegtuigongeluk - als er geen technische evolutie zou zijn.
Echter, vanwege de (op geologische tijdschaal gemeten) extreem snelle technische evolutie de laatste eeuw, is de kans groot dat we, tegen de tijd dat er weer zo'n komeet aankomt, dat we die kunnen doen afbuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort fenomeen wordt in de kansrekening beschreven door een Poissonverdeling : de statistische veranderlijke geeft het aantal (dus een geheel getal) gebeurtenissen per vastgekozen tijdseenheid. Je kent enkel het gemiddeld aantal keer dat dit gebeurtenis optreedt gedurende die vaste tijdseenheid (dat gemiddelde zelf is niet noodzakelijk geheel getal) en de gebeurtenissen zijn onafhankelijk van elkaar. Een Poissonverdeling wordt gekenmerkt door 1 parameter Lambda. Deze geeft het gemiddelde aantal gebeurtenissen per tijdseenheid (in ons geval dus 1 per eeuw). De gemiddelde wachttijd tussen twee opeenvolgende gebeurtenissen van een Poissonverdeling is 1/Lambda, dus bij ons ook 1. Deze "1" is dus één tijdseenheid, met andere woorden één eeuw.
Heel belangrijk : de kans dat de gebeurtenis optreedt in eenbepaald tijdinterval is totaal onafhankelijk van wat er buiten dat interval gebeur .Enkel het gemiddeld aantal per tijdseenheid is van belang. Of er nu vorige eeuw geen enkele of 1000 kometen de aarde geraakt hebben heeft geen enkel effect op de aantal dat we nu kunnen verwachten. Kometen komen immers onafhankelijk van elkaar aangevlogen. Er is nooit een komeet die denkt "nu is het al lang geleden dat er een komeet is ingeslagen, ik ga er nu eens werk van maken zie !" Er is ook geen komeet die zegt "Oei, er zijn deze eeuw nu al zo veel inslagen geweest, ik zal zelf nog even wachten."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna géén. Als er grote kometen of asteroïden onze kant op komen kunnen we deze jaren van te voren ''zien'' aankomen door berekingen. In die tijd zijn er oplossingen zoals explosieven en ik zag laatst ook iets over een asteroïdentractor die deze gevaarlijke hemellichamen uit hun baan duwen/trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honderd procent.
Het is al eens gebeurt, het zal vaker gaan gebeuren, en hele kleine komeetjes (meteorieten) komen van tijd tot tijd dooe de damprking, merk je niks van.

Je bedoelt natuurlijk hoe groot is de kans dat en grote, zeer destructieve komeet nog tijdens jou leven danwel op afzienbare termijn de aarde raakt. Die kans is gelukkig een heel stuk minder groot. In feite zelfs zo klein, dat je er geen echt rekening mee hoeft te houden. En dan nog als er iets van dergelijk formaat deze kant op komt, is er toch weinig tot niets dat we er tegen kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat een theorie (die veel gehoor vindt in wetenschappelijke middens) dat het water op de aarde een gevolg zou zijn van inslagen van kometen .
Er is een periode geweest van heel veel inslagen.
In onze huidige geschiedenis zijn er veel meldingen van inslagen van grote meteoren. Van kometen niet, van aardscheerders (kometen ,planeto¨den,... die een potentieel gevaar vormen om de aarde te raken wordt wel melding gemaakt.
Dat er grote planetoïde in de buurt van de aarde ( of op)zal komen weet men ...dat zal in 2028 en 2029 gebeuren (Het kind heeft een naam : Apophis (zie link) ,maar de kans dat die op de aarde komt is zeer klein (moet artikel maar eens lezen)
Besef dat de aarde 5 miljard jaar oud is....

Toegevoegd na 19 minuten:
In 2004 is er een komeet terechtgekomen op Jupiter.
Astronomen hebben er spectaculaire foto's van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groot het gebeurt namelijk iedere dag minimaal tientallen malen.

Het risico dat een komeet dat een komeet of astroïde de aarde raakt die een echte bedreiging is ongeveer eens in de 600.000 jaar statistisch gezien. Een komeet die al het leven kan vernietigen eens in de ca. 60 miljoen jaar. Dus je kunt rustig zonder zorgen te maken gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt regelmatig maar die hebben geen extreme omvang. Daarnaast zien we kometen inderdaad aankomen en zijn de meeste bekent. Meteoren van 5 kilometer in doorsnee zijn te klein om van verre afstand waar te nemen omdat het oppervlak niet groot genoeg is om licht van de zon te reflecteren.

De dreiging komt voornamelijk uit de Kuipergordel die zich ver buiten de baan van Pluto om de zon draait. Daar bevinden zich ontelbare asteroiden, kometen. Soms gebeurt het dat er twee in botsing komen en die worden afgschoten richting de zon.

Als de baan van die meteoor-/komeet die van de aarde kruist dan hebben we een botsing. Die kans is echt heel erg klein.

Vergelijk het op deze manier:
Leg in je achtertuin een grintsteentje. Loop naar de straat voor het huis en probeer een bal over het huis heen te schoppen recht op dat grindsteentje. ;)