Wanneer werd de lucht blauw?

De aarde is al miljoenen jaren oud. En het is bekend dat door de dampkring de lucht vanaf de grond gezien blauw kleurt. Maar wanneer gebeurde dat? In het begin was er nog geen dampkring zoals we die nu kennen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De blauwe kleur van de lucht komt doordat licht met korte golflengtes (o.a. blauw) wordt verspreid door de gasmoleculen in de atmosfeer. Daardoor bereikt het ons uiteindelijk van alle kanten en lijkt het alsof de lucht blauw is. (Zie bron 1.)

Dit effect is er dus al geweest vanaf het moment dat de aarde een dampkring had. De eerste hadden we zo'n 4,2 tot 4,4 miljard jaar geleden. (Zie bron 2.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo de eerste? Is er een tijd geweest dat hij er niet was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, planeten hebben niet zomaar gelijk vanaf het begin een dampkring. Lees bijvoorbeeld mijn 2e link. Dampkringen zijn ook niet per se stabiel, die veranderen door verschillende invloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is 'ie in 't Nederlands, misschien is dat wat duidelijker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Aarde#Ontstaan_van_de_atmosfeer_en_de_oceanen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (wat is er mis met die lucht van je avatar? mist dat een dampkring) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een zonsondergangsfoto. Ik heb er het stukje uitgeknipt waar de zon nog laag vanachter donkere bewolking schijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal duidelijk

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is de originele kleur heel donker blauw maar door de zon word het lichter gemaakt waardoor het lichtblauw wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blauw komt door de verstrooiïng van die kleur licht, afkomstig van de zon. Van de zon komt "wit" licht. Het gele en rode deel (lange golflengte) kan wel aardig door de dampkring komen, daarom zien we een gele/oranje zon. Het blauwe licht (korte golflengte) echter, lukt dat niet zo best, dat wordt alle kanten op gereflecteerd door de gasmoleculen in de atmosfeer. Dat licht bereikt ons uiteindelijk dus van alle kanten, waardoor het lijkt alsof de lucht blauw is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flauwe kul, bovendien was de originele kleur zwart zoals deze is als je buiten de dampkring bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustig maar, er staat volgens mij.
Sinds er water was op aarde, want dat weerkaatst het licht waardoor je vanuit de ruimte een blauwe kleur
ziet.