Wordt het zand in de Sahara aangevuld?

Elk jaar verdwijnt er zand en stof uit de Sahara doordat het wegwaait tijdens zandstormen (stofstormen). Wordt dit zand ooit aangevuld? Bijvoorbeeld doordat er zand uit andere delen van de wereld richting de Sahara waait, of doordat rotsen en gesteenten in of rond de Sahara tot zand eroderen en zo de zandvoorraad aanvullen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Op je vorige vraag heb ik uitgerekend dat het een laagje
van 0,06 mm is. Dat merk je niet of dat wordt aangevild of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je geeft zelf het antwoord al: doordat rotsen en gesteenten in of rond de Sahara tot zand eroderen en zo de zandvoorraad aanvullen
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat was meer een idee: zo zou het *kunnen* worden aangevuld. Of het ook daadwerkelijk op die manier wordt aangevuld, en zo ja met hoeveel mm per jaar, zou ik niet durven zeggen.

Het beste antwoord

Ik denk het niet. Op het noordelijk halfrond heb je overwegend zuidwestenwind, dus kan dat zand deze kanten op komen. Op het zuidelijk halfrond zou je dan veelal noordoostenwind hebben. Waar zou dat aanvullende zand dan vandaan moeten komen? Anyway, die zandbak is groot genoeg en bevat ook genoeg zand. En zo komt een bedolven stad, piramide of geraamte af en toe toch weer eens bloot te liggen. Laat maar waaien dus. ;)