Hoe komt het dat een Bosatlas ongelooflijk gedetailleerd is gemaakt?

Door wie het ook is gemaakt of hoeveel personen zo'n boek maken, maakt mij niet uit, maar hoe kunnen ze het zo gedetailleerd maken. De nationale kaart vooral is gedetailleerd, maar ook de andere landen en eilanden. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Ze zijn gemaakt met behulp van luchtfoto's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, hoe moeilijk kan het zijn tegenwoordig. Oude kaarten zijn veel knapper gemaakt, toen ze nog niet vanuit de lucht naar beneden konden kijken!

Antwoorden (1)

Kaarten maken is een vak op zich, er worden hele studies aan geweid. De kartografen (of cartografen, zelf schrijven ze het met een K maar van Dale vindt dat het met een C moet) weten precies hoe ze een kaart moeten tekenen om de boodschap die de kaart moet vertellen, zo precies mogelijk weer te geven.

We kunnen tegenwoordig heel goed kaarten maken omdat eigenlijk elke vierkante centimeter van Nederland uitgebreid in kaart is gebracht. We kunnen tegenwoordig vanuit de ruimte naar de aarde kijken, wat het een stuk makkelijker maakt. Verder hebben we hele nauwkeurige landmeetkundige apparatuur, waarmee we objecten op de aarde met een nauwkeurigheid van 5 centimeter op de kaart kunnen zetten.

De kaarten in de Bosatlas zijn trouwens niet zo heel gedetailleerd, ze zijn 'kleinschalig' (wat wil zeggen dat ze een heel groot schaalgetal hebben, bijvoorbeeld 1:1.000.000). De nauwkeurigste kaarten die van Nederland gemaakt worden, zijn momenteel 1:1.000 (de GBKN die binnenkort de BGT wordt). Zo'n kaart kun je natuurlijk nooit in een atlas afdrukken, want dan moest je atlas 4 vierkante kilometer groot zijn om heel Nederland af te beelden.

Als je meer wil weten over kartografie, kun je de onderstaande bron bekijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Genoten van het antwoord. Ook door mij bedankt. Al heb ik de vraag niet gesteld.
WimNobel
10 jaar geleden
Elke vierkante centimeter lijkt me wat overdreven. Vierkante meters lijkt me het hoogst haalbare, en dan nog niet in alle delen van het land.
O ja, en bij een schaal van 1 : 1.000 hebben we ongeveer 6 vierkante hectometer papier nodig, niet 4 vierkante kilometer. Nog steeds veel te veel natuurlijk voor een gedrukte uitgave.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal tegen mijn collega's zeggen dat ze voortaan niet meer elke vierkante centimeter mogen karteren van jou, WimNobel.