Heette de provincie Zeeland ookal Zeeland voordat het land overspoeld werd door de zee?

Heeft Zeeland altijd al Zeeland geheten? Best wel toevallig dan dat het land voordat het 'onder zee' kwam Zeeland heette!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Wiki zegt: 'De provincie bestaat uit een aantal schiereilanden die ooit losse eilanden waren. De naam "Zeeland" is hiervan afgeleid.' Dat is nogal in inkopper.
Hoe oud de naam Zeeland is heb ik niet kunnen achterhalen. Maar bekijk het eens zo: Als je naar de kaart van Nederland en het ons omringende gebied kijkt (liever ook nog een oude kaart van pakweg 1800 en een van 1500, dan zie je het verschil), dan zie je dat heel Nederland een delta is, niet alleen Zeeland. De Friese meren, de voormalige Zuiderzee, de>>.>>>>. Hollandse gebieden die in de 17e, 18e en 19e eeuw zijn ingepolderd (ten noorden van Amsterdam o.m. Beemster / Wormer / Purmer / Schermer / Wieringermeer, en ten zuiden Haarlemmermeer en de kleinere polders en meren in het Amstelland), wat nu de Randstad is, het Hollands Midden, maar ook de rivieren die vanuit het oosten en zuiden komen en permanent vertakken en bijna samenkomen. We zijn een groot moeras, waar Zeeland deel van uitmaakt. Zeeland heeft sinds de Middeleeuwen te kampen met de strijd tegen het water. De drie Elizabethsvloeden (1401, 1421, 1424) zijn berucht.
Interessant is het volgende: het wapen van Zeeland (eind zestiende eeuw ontstaan) toont een leeuw die uit het water lijkt op te rijzen met daaronder de tekst 'luctor et emergo' (ik worstel en kom boven).) Het wapen wekt daarmee de indruk dat het slaat op de strijd tegen het water, maar dat is niet zo. Het heeft betrekking op de strijd tegen de Spanjaarden. Zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Dit vind ik zelf zeer interessant!

Andere antwoorden (3)

Zeeland werd in 1953 getroffen door een watersnoodramp en daarvoor heette het al gewoon Zeeland.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zeeland ligt gewoon dicht bij zee en is wel meerdere keren door de zee overstroomt geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje! Heel duidelijk zo:)
Zeeland werd al overstroomd door de zee voordat er mensen woonden. Dus toen er mensen kwamen wisten ze niet beter dat het een gebied is met veel zee en weinig land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar Zeeland werd toch ook overstroomd toen er wel mensen waren? Want we waren toen veel doden gevallen door de overstroming, of heb je het over een eerdere overstroming? Iniedergeval bedankt voor je antwoord!
Het stukje hieronder (wikipedia) toont aan dat de provincie Zeeland al voor 1643 zo genoemd werd.

Abel Tasman, die als een van de eerste Europeanen Nieuw-Zeeland aanschouwde, noemde het 'Stateland', in de veronderstelling dat het verbonden was met het Stateneiland vanZuid-Amerika. Nadat Hendrik Brouwer in 1643 bewees dat dit niet het geval was, werd de naam door Hollandse cartografen veranderd in 'Nova Zeelandia', naar de Nederlandse provincie Zeeland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad! Leuk om te weten! Bedankt:)