Zou de opwarming van de aarde kunnen leiden naar een nieuwe (pittige) ijstijd?

Ik heb het hier niet alleen over een kleine ijstijd, waarin de gemiddelde temperatuur in o.m. Nederland een graad of 2 of 5 zakt, maar ook over een ijstijd waarin Nederland met permanent ijs wordt bedekt, en alleen in de zomer het bovenste laagje van de grond ontdooit. Vrijdag was op RTL5 de speelfilm "The Day After Tomorrow" uitgezonden. De ijskap rond de noordpool ging plotseling scheuren. Het gevolg was een plotselinge temperatuurverlaging van de zeeën van 13 graden C. Er kwamen stormen die nog nooit ze hevig waren als nu. Daarna kwam er ijs te liggen over het noordelijk halfrond. In enkele weken tijd. In werkelijkheid zal het niet zo snel kunnen gaan (of wel?), maar toch. Kan dit?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een klimaatomslag kan in relatief korte tijd gebeuren. Denk daarbij aan zeespiegelstijgingen of -dalingen van enkele meters per *jaar*, in plaats van die schamele meter per *eeuw* waar we ons nu zo druk over maken.

In het verleden is dat bijvoorbeeld gebeurd toen, door opwarming van het klimaat, enkele ijsdammen smolten, waardoor de daarachter liggende enorme meren in zeer korte tijd in zee stroomden. Die toevloed van koud en zoet water verlegde de zeestromingen zodanig, dat een plotse klimaatomslag ontstond.

Om terug te komen op je hoofdvraag: de afwisseling tussen ijstijden en warmere perioden wordt veroorzaakt door kosmische cycli. Denk aan de ellipticiteit van de baan van de aarde, de ligging van het lentepunt in die baan, de scheefstand van de aardas, de intensiteit van de zonnestraling, en nog zo wat meer. Zoek bijvoorbeeld eens op de Milankovic-cyclus.

Elke cyclus zorgt soms voor een wat hogere temperatuur, soms voor een wat lagere temperatuur. Als meerdere cycli toevallig samenwerken, wordt de temperatuur extra hoog of extra laag. Als diezelfde cycli elkaar een hele tijd later toevallig net tegenwerken, varieert de temperatuur veel minder sterk.

De cycli zijn zodanig dat we nu al weten dat er een ijstijd aan zit te komen. De opwarming van de aarde, voor zover we die inderdaad zelf veroorzaken, kan daar niets aan veranderen - de invloed van de kosmische cycli is daarvoor te sterk.

We kunnen de ijstijd hooguit een heeeel klein beetje uitstellen, en we kunnen - als we flink doorstoken - ervoor zorgen dat de ijstijd niet zo ernstig wordt als hij zonder ons zou zijn geweest - we kunnen er een kwakkelijstijd van maken.

Maar extra pittig, "ter compensatie" van de huidige opwarming - nee, dat zal juist niet gebeuren.

Bron, naast onderstaande links:
Het boek "De menselijke maat", ondertitel "de aarde over tienduizend jaar", van Salomon Kroonenberg.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou ook reageren maar toe ik jouw antwoord las zag ik daar maar vanaf. Heb er niets aan toe te voegen. Dikke plus