Wat is de uitspraak van (de laatste lettergreep van) de geologische termen weichselien en saaien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

In navolging van vaak Engels en Frans spreken we de tijdperken Weichselien en Saalien uit als "li-jen' , met de klemtoon op de allerlaatste lettergreep.
Dus weig-see-lie-JEN en saa- lie- JEN.

Eigenlijk geldt dat voor al die rare geologische tijdperken ; Cromerien, Waalien, Bavelien etc.

Maar eerlijk is eerlijk ;er zijn ook mensen die het gewoon precies zo uitspreken als je het in het Nederlands schrijft : dus gewoon met "ien". En bij mijn beste weten is dat ook niet 'fout' ofzo.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mooier is wellicht om als je het in het Nederlands (Vlaams) uit wilt spreken, dat ook in de Nederlandse spelling te doen : Weichseliaan, gewoon Weichsel of eventueel Weichsel Glaciaal. Daar kun je je in elk geval niet aan stoten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog even ten overvloede wellicht : - ien is natuurlijk niets anders dan een achtervoegsel achter de naam (vaak een eigennaam of aardrijkskundige naam) van een persoon oid waarnaar het tijdperk is vernoemd, en zou dus in het Nederlands gewoon : '(i)aan(s)' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moet ik hier nou nog aan toevoegen, behalve dan dat hele generaties het inderdaad zo geleerd hebben van Henk Berendsen?
En misschien nog dat diezelfde ijstijden in de VS heel anders heten?