is het toeval of met reden dat steden als Christchurch (Nieuw Zeeland) op een breuklijn gebouwd werden?

Als het geen toeval was, wat was dan de reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het nieuws werd gisteren gezegd dat de aardbeving van september eigenlijk de eerste grote aardbeving in dit gebied was, en nu dus meteen ook de tweede. In het zuidelijk deel van het eiland zijn veel vaker bevingen geweest, maar in dit deel is het nieuw, en voor de bewoners natuurlijk erg verontrustend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het komt vaker voor. Steden zijn om logistieke redenen vaak aan het water. De grens van land en water ontstaat als de zeebodem omhoog komt en land wordt. Dit kan gebeuren als een plaat tegen een andere plaat drukt en daardoor terplekke omhoog gaat, dan zie je ook vaak bergen vlak bij de kust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij niet logisch, dat een stad "expres" op een breuklijn gebouwd is. Als je Google Earth even checked, dan kan je alle breuklijnen en vulkanen zien...zo kom je er achter, dat de wereld vol is met breuklijnen, en er overal mensen wonen.

Het beste antwoord

O nee ,
Eigenlijk is dit een normale gang van zaken;
Het is de mens zelf die er niet altijd bij stil staat op welke risicogebieden hij gaat bouwen.En als men het weet leeft men toch met het risico. Vele gebouwen in Californië en Japan (dat ook grote risicogebieden zijn ) worden zo gebouwd dat het risico van instorten minimaal is.
Nieuw Zeeland ligt pal op de 'Ring of Fire ' , met heel veel vulkanisme en aardbevingen.
Dat nu juist de stad Christchurch erg getroffen is ...is inderdaad toevallig ....de beving zou 50 km verder kunnen zijn.
Maar aardbevingen op zich zijn 99% louter heel normale bewegingen van de Aarde . De Aarde is nooit in ruststand : de tektonische platen bewegen zich jaarlijks minstens 3 cm .....daarom zullen binnen een aantal miljoenen jaren al de continenten weer naar elkaar toegroeien tot een supercontinent (Sedert het ontstaan van de Aarde , 4.8 miljard jaar geleden zijn er ondertussen al 7 , misschien 8 supercontinenten geweest.
Slechts 1% van de aardbevingen heeft een andere oorzaak : de mens. Laat nu de kleine aardbevinkjes in de buurt van Slochteren daar een voorbeeld van zijn : inzinking grond door gaswinning (of mijnen ...en zelfs popconcerten)

Het is nu eenmaal zo ,dat gebieden op breuklijnen , behalve gevaarlijk ...ook juist heel vruchtbaar zijn : dit komt door de vulkanische gronden.
Vruchtbare gronden trekken natuurlijk mensen aan.....

Toegevoegd na 5 minuten:
Hieronder een superlange keten van risico gebieden : vulkanisme en aardbevingen
Een groot deel daarvan is heel dicht bevolkt :
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik kan me voorstellen als het géén toeval was, dat ze er steden hebben gebouwd vroeger in eerste instantie omdat de grond daar vruchtbaarder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Christchurch werd zeker niet bewust op een breuklijn gebouwd. Dit is een vrij nieuwe breuk.

Nieuw Zeeland ligt op een plaatgrens en er lopen meerdere breuklijnen. Er komen ook zeer veel aardbevingen voor, vooral op het Zuidereiland. De meeste zijn klein en worden niet tot nauwelijks gevoeld.

Er loopt een grote breuklijn in het westen, van zuid naar noord: de Alpine Fault, en daar verwacht men al langere tijd een beving. Deze bevingen bij Christchurch waren onverwachts.

Zie voor verdere informatie op:

http://www.kennislink.nl/publicaties/geologische-achtergrondinformatie-bij-de-beving-op-4-september-2010

Toegevoegd na 39 minuten:
Hier is nog een link naar een interessante, engelstalige site, gekregen van een vriendin die in NZ woont.

http://www.geonet.org.nz/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger toen ze dat stadje gingen bouwen, wisten ze niet af van het bestaan van breuklijnen en vonden ze dat het er wel vruchtbaar was, je kon er leven, dieren houden, er was water enz, enz.. En zo groeit een dorpje uit tot een stad.

Nu zouden de wijze mannen van onze tegenwoordige samenleving het wel uit hun hoofd laten om op een breuklijn zelfs maar één huis neer te zetten... maar dat is ook alleen maar omdat ze weten van het bestaan van breuklijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, vroeger wist men dat allemaal niet: Plus