Waar staat het meest afgelegen bewoonde huis in nederland?

Dus bij wie wonen de buren het verste weg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K
SimonV
7 jaar geleden
Het Waddeneiland Rottumerplaat blijkt het verst van alle beschaving af te liggen in Nederland. De dichtstbijzijnde huizen staan op het Duitse eiland Borkum, dat hemelsbreed ongeveer 15 kilometer van Rottumerplaat ligt. De huizen op Schiermonnikoog liggen wel 20 kilometer ver weg. Maar daar staat dus geen woonhuis, alleen een observatiepost die tijdens het broedseizoen soms bezet is om vogels te tellen. http://www.quest.nl/artikel/wat-is-de-meest-afgelegen-plek-van-nederland
Inekez1
7 jaar geleden
Ik ken mensen die op bijna 1 km van hun buren wonen, maar dat is niet uniek. Als ik op googlemaps kijk naar afgelegen huizen dan zijn er veel te vinden van ongeveen 1 km afstand. Heel veel verder afgelegen heb ik nog niet kunnen zien. Gevoelsmatig is 'afgelegen' niet alleen afhankelijk van de afstand tot de buren, maar van de afstand tot 'mensen'. Als je als enige aan een drukke weg woont, voelt dat helemaal niet afgelegen, maar juist heel bereikbaar.
Woon je 300 meter van die weg af midden in het bos en 200 meter verder de buren ook midden in het bos, dan voelt dat heel afgelegen omdat je nooit iemand ziet of hoort.

Antwoorden (1)

Op het Forteiland Pampus (3 km ten noorden van de haveningang van Muiden) staat het huis van de fortwachter zo’n drie kilometer van het vasteland en enig ander woonhuis.

“Met vrienden vierden we kerst op Pampus en de winter was duidelijk in aantocht. We waren in dubio: spullen en schaatsen pakken en naar vaste wal, of spelletjes, films en eten hamsteren en goed voorbereid op het eiland blijven. We hebben na een tijdje wikken en wegen de laatste optie gekozen, en dat was heel bijzonder! Na een paar dagen waren de leidingen van de watertank bevroren en hadden we geen stromend water meer maar dat was geen probleem. We hadden een grote voorraad drinkwater containers, waar we zuinig mee hebben gewassen en gekookt. De wc’s spoelden we door met water dat we met een puts via een wak uit het IJsselmeer haalden. Het was rustig en knus.
Na een dag of zes en heel veel ijsnieuws op TV dachten we dat wij misschien ook wel nieuwswaardig waren en een leuk item zouden vormen tussen alle ijszeilers en speculaties over wel of geen Elfstedentocht. Het was voor het eerst in twaalf jaar dat er zoveel ijs lag. We belden een krant. Na een kwartiertje praten met de journalist hing hij vrolijk op met de woorden: hier kan ik wel wat mee.
De volgende morgen om 08:00 uur belde de broer van Kris: of het wel goed ging op het eiland? Hij had een krant gehaald en in koeienletters op de voorpagina de kop “Fortwachters in Nood” gelezen. En hij was niet de enige. Landelijke dagbladen, radio- en televisiezenders belden ons aan de lopende band. Zelfs de luchtmacht belde of we hulp nodig hadden. Ineens waren we niet meer zo alleen op een eiland maar stonden we heel erg in contact met de wereld. Iedereen was bezorgd door dit toch wel aparte verhaal. We stonden iedereen te woord en belden tussendoor onze moeders om te vertellen op welke radiozender ze ons konden horen. Waarschijnlijk hadden de nieuwszenders een paniekverhaal verwacht, maar we waren vrij nuchter als ik terugdenk. Uiteindelijk spraken we met de luchtmacht af dat ze water en hondenbrokken zouden brengen. Diezelfde middag om 15:00 kwamen er twee helikopters aanvliegen: een hele grote ‘Tour of Duty’ heli en een kleintje met pers: Telegraaf en SBS6 – Hart van Nederland. Defensie blij want hun trainingsvlucht werd een nuttige vlucht, pers blij met de live beelden van die twee fortwachters op de eilandje middenin een bevroren IJsselmeer. Het leek wel een poolgebied.”
(p.28 van de PDF-bron)
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Wat een mooi verhaal!
Maar het is wel van voor 2013. Toen zijn namelijk de laatste bewoners van eiland Pampus verhuisd naar de vaste wal. Sindsdien is de woning niet meer permanent bewoond door fortwachters, omdat die functie is opgeheven.