Waarom was er ook drooggevallen land tijdens een ijstijd?

Op een afbeelding van de wereld in de voorlaatste ijstijd (hoogtepunt van het Saalien, ongeveer 150 duizend jaar geleden) zie je bepaalde delen met landijs, maar ook gebieden met drooggevallen land, maar waarom ontstond er drooggevallen land daar? De gebieden liggen rondom Australië, bij Japan en in Europa bij de Noordzee etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Omdat door de ijsopeenhpingen op het land de zeespiegel lager was, met als gevolg droogevallen stukken land.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie
Aan het tijdsverschil tussen onze antwoorden kun je mijn (zeer geringe) topsnelheid berekenen ;-)
In de IJstijd was de zeespiegel veel lager, doordat van de totale hoeveelheid water die er op deze wereld is, een flinke portie als landijs aanwezig was.
Vandaar ook dat, nu het warmer wordt, de zeespiegel stijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
De mijne is ook al niet zo hoog. Maar jij hebt meer woorden getypt :-)
Gelukkig zijn we het wel eens.
Water is vloeibaar en stroomt d.m.v. zwaartekracht altijd naar het laagste punt. Omdat ijs een vaste stof is stroomt het niet zo gemakkelijk als water. Toch vind dit proces nog steeds plaatst, denk maar aan gletsjers. daardoor zal het zich ophopen in de koudere gebieden op aarde. Alle neerslag die daar valt, bevriest en zal daar voor langere tijd opgeslagen liggen terwijl wanneer de neerslag in warmere gebieden valt het daar zal verdampen en opnieuw kans heeft om op bijv. de polen terecht te komen.

Toegevoegd na 5 uur:
(Toch tot en met gletsjers had even tussen haakjes gemoeten)