Na hoeveel kilometer is water zoet?

Water gaat zout een rivier in, maar na een bepaalde afstand is het water zoet. Wat is die afstand?
Ik weet dat er geen grens is en dat dit geleidelijk aan gaat, maar wat is dat verloop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bizar dat iemand dit nog GV+1 geeft. Is dit geen basiskennis meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niets van deze vraag. Er kan toch niet bedoeld worden dat een rivier van de
de zee AF zou stromen???????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand heeft problemen met het verschijnsel zwaartekracht geloof ik.

Het beste antwoord

Water stroomt een rivier UIT! Alleen het laatste stukje heb je mengwater, hoe dat ligt zal aan de stroming van de zee en de kracht van de rivier stroom liggen en wellicht de zoutheid van het zeewater.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt het over aantal kilometers, het zou me verbazen als het meer dan 100meter de rivier in nog sporen van mengzout te vinden is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het mengwater zal zich eerder in de zee bevinden omdat de rivier het harder de rivier uit duwt dan de zee het erin zal duwen, de menging zal dus precies bij de mond van de rivier liggen maar dan aan de kant van de zee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, hierdoor kreeg ik een herinnering van: Water stroomt de bergen uit naar de zee toe, ipv andersom. Eigenlijk vrij logisch, maar even niet bij nagedacht. Mijn dank is groot. MVG,
Bob

Andere antwoorden (3)

Je veronderstelling is niet goed. Water komt zoet een rivier uit. Een rivier stroomt altijd de zee in omdat een rivier van boven naar beneden stroomt en duwt met zijn zoete water het zoute water als het ware weg. Bij de monding zal door eb en vloed verschijnselen het water brak zijn. Dit komt van nature voor op de overgang van zoet- naar zeewater. De grens tussen zoet- en brak water is tamelijk arbitrair.

Het hangt erg van de kracht van de rivier af in hoever dit verschijnsel strekt. Bij de amazone zal het anders zijn dan bij de rhone gezien het verschil in hoeveelheid water dat beide rivieren verplaatsen. Een algemeen antwoord is daarom niet te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water gaat niet zout een rivier in, tenzij je het hebt over een uitzonderlijke situatie waarbij het water een hoog zoutgehalte bevat door het uitspoelen van zouten in de bodem voordat het vanaf hoger gelegen gebieden in de rivier spoelt.
Wel zijn er rivieren die in zee uitmonden met een groot getijdeverschil, waardoor zout zeewater bij vloed enkele kilometers de riviermond instroomt. Voor de exacte vermengingsgraad op een bepaald punt is geen standaardregel te geven; dit hangt o.a. af van het getijdeverschil, het hoogteverschil en de vorm van de rivierdelta.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar in een PDF van Deltares is er sprake van dat zoetwaterinlaat bij Gouda soms niet mogelijk is vanwege het zout. Dit komt natuurlijk alleen voor bij geringe aanvoer van zoet water en een hoger peil van het hoogwater dan normaal.

Toegevoegd na 15 minuten:
Normaal loopt er een zoutwatertong onder het zoete water door. Hoe ver dat is hangt af van de diepte van de riviermond. In ieder geval hebben polders in b.v. het Westland en Goeree-Overflakkee last van zout kwelwater waardoor de landbouwgronden verzilten.