Omdat zij zichzelf ook Deutschland noemen. Germany is de Engelse benaming voor dat land.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Germanië (verouderd Nederlands: Germanje; Latijn: Germania) was ruwweg het gebied ten noorden van de Donau en ten oosten en noorden van de Rijn (met nog een gedeelte ten westen van de Rijn), waar de Germaanse stammen woonden. De Romeinen gaven in 1e eeuw voor Christus aan dit gebied haar naam, toen zij voor het eerst met de bewoners in aanraking kwamen.

Tegenwoordig is Germania in het Italiaans en Germany in het Engels nog altijd de naam van het huidige Duitsland. In het Nederlands betekent Germanië (in ruime zin) het Germaanstalige Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Germanië (of in het latijn Germania) beslaat een veel groter gebied dan alleen Duitsland, Nederland hoort er onder andere ook nog bij.
Bovendien zullen veel mensen nare herinneringen aan het woord Germanië/Germaans hebben (2e wereldoorlog)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg dat stukje over de tweede wereldoorlog eens uit? Ik ken niemand die het over Germanië heeft in Nederland en daar nare herinneringen aan heeft omdat wij in Nederland het altijd over Duitsland hebben gehad.
Germanië was de Romeinse naam voor een gebied dat meer dan het huidige Duitsland omvatte. Het verwijst tevens naar het gebied waar de Germanen woonden. Daar Nederlands, Engels, Noors, Deens en Zweeds (en nog een paar talen zoals IJslands en Faeröer) ook Germaanse talen zijn, is de benaming niet echt accuraat.

Aangezien de Nederlandse woordenschat verder erg nauw verwant is met het Duits, is het logisch dat wij de Duitse benaming 'Deutschland' hebben overgenomen.

Het woord 'Duits' betekent al sinds vele eeuwen 'volkstaal' en is verwant met een gotisch woord dat 'heidens' betekent.

Het Nederlands wordt om dezelfde reden 'dutch' genoemd in het Engels, maar in het Engels het Duitsland 'Germany', om verwarring te voorkomen.

In het Frans wordt gesproken over 'Allemagne', dat verwijst naar 'allemannen', een volkerenverbond tussen een aantal Germaanse volkeren en dat 'Alle mensen' betekent.

In principe zijn alle benamingen dus niet volledig accuraat en vaak een reactie op de Romeinse overheersing, want 'Duits' heet volkstaal, omdat het Latijn als de taal van de wetenschap werd gezien en het Nederlands is ook lange tijd 'Diets', dat eveneens volkstaal betekent, genoemd.