Ik denk dat je bedoelt 'hoeveel water kunnen verschillende grondsoorten verwerken?'. Dat is niet eenvoudig te beantwoorden. Toch heb ik een overzicht voor je gevonden. Ik hoop dat daarmee je vraag, als ik hem goed begrepen heb, is beantwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet uit te drukken in procenten. De grond zal verzadigen, en als het verzadigd is, geen regenwater meer opnemen. Het hangt dus heel erg van de hevigheid van de bui af, en de duur. Veengrond heeft een open structuur. Zand zal iets minder goed water opnemen dan veengrond, en kleigrond het slechtst van de drie.
Denk bij klei maar aan pottebakkersklei, dan zal je gelijk begrijpen dat dat zeer slecht vocht opneemt.