Zijn wij het enige land waar met een 'harde G' gesproken wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met eleric eens! Brabant wordt continue afgerekend op de zachte G en nu is het opeens vreemd om een harde G te hebben?

Het beste antwoord

De harde G is in meer talen bekend.

In het Spaanse woord 'habonero' klinkt de 'h' als onze harde G (in het noorden van Spanje is de G niet zo hard, meer zuidelijk wel).

Het Israelische Haifa wordt in werkelijkheid uitgesproken als Gaifa, met een harde G.

In het Hebreeuwse woord 'tehina' wordt de 'h' als onze harde G uitgesproken.

Ook het Servisch kent onze harde G.

Johannesburg en Pretoria liggen in de provincie Gauteng (deel van het vroegere Transvaal). Gauteng wordt op z'n Nederlands uitgesproken, compleet met harde G.

De haven van Port Elizabeth in Zuid-Afrika heet Ngqura. Dat spreek je uit als Inkoega, met het voor ons niet uitspreekbare klikgeluid (zoals in de Xhosha-taal) bij de ngq, en vervolgens een harde G.

In het Lakota, één van de Sioux-talen, komt een harde G voor.

Ook het Maleisisch kent onze harde G.

Als je de laatste tijd het nieuws hebt gevolgd, heb je kunnen horen dat de harde G behoorlijk veel voorkomt in het Arabisch.

Er zijn vast nog meer talen waar de harde G voorkomt, maar ik denk dat dit lijstje voorlopig wel voldoende is. ;-)

Toegevoegd na 55 seconden:

Hoe kon ik het Schots vergeten: Loch Ness, met een harde G.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Die click-consonnants zijn inderdaad maar lastig uit te spreken.

Andere antwoorden (4)

Ik denk het, heb het nergens gehoord. Ben vn Belgie maar ik vind het leuke accent;) klinkt goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebreeuws, Arabisch, Schots en zo nog een paar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spaans : Ggggoelio Igggglesias.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in Duitsland gewerkt en daar vonden ze het altijd een leuk gespreksonderwerp. Met de vraag, hoe moet je dat in vredesnaam uit je keel krijgen? Maar dan legde ik ze altijd uit, die harde g zit er in het Duits ook in, maar nooit in het begin van het woord: 'lachen, machen, Sache, Rache, Bach' etc. Dan konden ze het ook wel aan het begin uitspreken grappig genoeg!