Wat is de interval (tijd) tussen eb en vloed? En hoe bereken je dat?

Ik weet dat dit rond de 6 uur is, maar is er niet een formule of zo om deze exacte tijd te berekenen? Ik denk dat dit kleine verschil ligt aan de maan, die een beetje achterloopt op de aarde ten opzichte van de zon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van waarom je dit wilt weten zou je ook gebruik kunnen maken van een tabel.
Ik koop jaarlijks de Enkhuizer Almanak en daar staat het "gewoon" in. Mocht het echt om het berekenen gaan dan kan je je uitkomst hieraan staven. Veel plezier ermee.

Het beste antwoord

De maan loopt inderdaad iedere dag een beetje achter op de zon. Je kunt dit als volgt berekenen: de synodische omlooptijd van de maan is 29,530588 dagen. In die tijd komt de maan precies één keer minder op dan de zon. Dus de gemiddelde tijd tussen twee maansopkomsten is 29,530588/28,530588 * 24 uur = 24 uur, 50 minuten en 28 seconden. Omdat de maan zowel bij een hoge stand boven de horizon als bij een lage stand onder de horizon een vloed veroorzaakt, is het op de meeste plaatsen op aarde tweemaal vloed in die periode, dus eenmaal in de 12 uur, 25 minuten en 14 seconden.
Het precieze tijdstip van eb en vloed zal in de meeste gevallen achterlopen op wat je met de maanstand kunt berekenen. Dat komt door de traagheid van het water (het heeft tijd nodig om weg te stromen) en door allerlei plaatselijke geografische verschijnselen (riviermonden, diepte van de zee) en de wind. Daardoor is ieder afzonderlijk tijdstip heel moeilijk te berekenen. En daardoor is er soms ook veel meer tijd tussen eb en vloed dan tussen vloed en eb (of omgekeerd). Maar het gemiddelde zal altijd de berekende waarde houden.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt man!

Andere antwoorden (1)

Het is niet 6 uur maar de tijd tussen vloed en vloed en de tijd tussen eb en eb is 12 uur en 25 minuten. Als het vandaag om 11 uur de laagste stand is dan zal dat morgen dus om 11.50 zijn.

Verder is het tijdsverschil tussen eb en vloed bij Callantsoog bijv ongeveer 4 uur 30 min en het tijdsverschil tussen vloed en eb ca 7 uur 30 min.

Verder dan dit kom ik helaas niet in berekeningen.