Welk bewoonde dorp ligt het meest noordelijk, en welke het meest zuidelijk?

Graag land en dorp/stad benoemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Noordelijk: Ny-Alesund 79 graden Noorderbreedte.

http://books.google.nl/books?id=qfmMcm05wCoC&pg=PT401&lpg=PT401&dq=meestnoordelijk+bewoonde+dorp&source=bl&ots=3fmbduATEl&sig=P0djrrqxTWB78qxRqPn_EZVPRxU&hl=nl&ei=mkVvS_vIM4e84ga57rSqBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAkQ6AEwAA#

Puerto Williams op het Isla Navarino is het meest zuidelijk bewoonde dorp van de wereld.

http://menno.climbing.nl/?p=27

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvulling. Dat 'noordelijkste' heeft wel een kanttekening nodig:

Poolwetenschappers van over de hele wereld nemen hun intrek in een van de tientallen nederzettingen in de buurt van beide polen. Een bekende nederzetting is Ny-Ålesund, op de Noorse eilandengroep Svalbard, beter bekend als Spitsbergen. Het plaatsje wordt steevast betiteld als ”het noordelijkste dorp ter wereld”, met de nadruk op dorp.

Toch is het zeker niet de noordelijkste nederzetting. Om maar wat te noemen: het permanent bewoonde Canadese Alert ligt op 82º28’ noorderbreedte, op 840 kilometer afstand van de Noordpool, 391 kilometer dichterbij dan Ny-Ålesund. Een handjevol mensen houdt er een weerstation en een militaire basis draaiende. Nog noordelijker, op niet meer dan 100 kilometer vanaf de Noordpool, ligt de Russische nederzetting Barneo, een tentenkamp op drijfijs.

Het genoemde zuidelijkste dorp ligt in Chili.

Ik weet dat er ook zuidelijker nederzettingen zijn, wetenschappelijke. Maar dit wordt wel het zuidelijkste dorp genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zuidelijkste stad ter wereld is Ushuaia (Argentinie). Heel mooi, gezellig plaatsje, vertrekpunt voor cruises naar Antarctica.
Daar vlakbij ligt het zuidelijkste dorp ter wereld: Puerto Williams in Chili (beide genoemde plaatsen liggen aan het Beagle Kanaal).

De meest noordelijke nederzetting ter wereld is Alert in Canada.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alert_%28nederzetting%29