Hoe ontstaat een waterwel?

Soms zie je wel eens een plek in de grond waar de grond altijd vochtig en nat blijft. En soms stroomt er zachtjes water uit die plek.
Dit noemen ze in de volksmond een ( wel/ well )
Hoe onstaat zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoort je vraag niet onder de categorie "Aardrijkskunde en aardwetenschappen"? Ik begrijp wel dat er dieren in zo'n plek kunnen leven, maar je vraag kan beter door een geoloog worden beantwoord, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja oke! Wist even niet zo goed waar onder te plaatsen. Goeie tip!

Het beste antwoord

waarschijnlijk heet het officieel kwel:
Kwel is grondwater dat onder druk aan de oppervlakte uit de bodem komt.

In het algemeen ontstaat kwel door een ondergrondse waterstroom van een hoger gelegen gebied naar een lager gelegen gebied. De grootte van het debiet wordt gemodelleerd met de wet van Darcy, waarin de doorlatendheid van de materialen een rol speelt.

Kwel kan zich afspelen over afstanden van enkele meters tot vele kilometers. Kwelwater vormt bronnen. In een modern ontwaterd gebied wordt kwelwater meestal weggevangen in sloten voordat het in het maaiveld aan de oppervlakte treedt. Dit is één van de oorzaken van verdroging van de natuur.

Toegevoegd na 19 seconden:
De grondwaterstroming, het reliëf en de geomorfologische opbouw van een gebied bepalen of er kwel ontstaat. Op de hogere delen van een gebied zakt het (regen)water in de bodem. Een deel van dit water stroomt af als freatisch grondwater en komt zo direct in sloten en plassen terecht. De rest dringt door de slecht doorlatende laag heen en komt uiteindelijk in het eerste watervoerende pakket of dieper terecht.

Of het diepere grondwater aan de oppervlakte zal komen wordt bepaald door het verschil in stijghoogte tussen het freatische grondwater en dit diepere grondwater. De wet van de communicerende vaten zegt dat water door de zwaartekracht van het ene vat naar het andere stroomt tot de waterniveaus gelijk zijn. In een hellend gebied zal het water van het hoger gelegen (infiltratie)gebied naar het lager gelegen gebied gaan stromen. Water dat op hoger gelegen delen is geïnfiltreerd en door de slecht doorlatende laag is gepasseerd heeft een grotere stijghoogte. Hierdoor is er een drukverschil en treedt het diepe grondwater als kwel aan de oppervlakte. Zie ook artesische bron.