dat is zo niet te beantwoorden ,de factoren die hierbij een rol spelen zijn namelijk erg divers ,zo speelt onder andere mee de ligging van de grond ,als deze kompleet vlak is heb je meer indringend vermogen dan wanneer het een helling betreft en minder dan bij een droge poel,verder is ook de toestand van de oppervlakte en de samenstelling van de zandgrond van belang,is het grof zand of juist fijn,is de grond dichtgereden of pas bewerkt, staat er begroeiing op en dan wat voor. en dan is de regen ook nog verschillend een wolkbreuk van 10 mm in 2 minuten dringt minder ver door dan een regenbui van 3 uur met 10 mm regen, als je het specifiek wil weten voor een door jouw bekende grond kun je een eenvoudige test uitvoeren om dat te bepalen ,op het moment dat het droog is neem je een gieter en giet de gewenste hoeveelheid water op een vooraf bepaalde oppervlakte na een uur kijk je hoe diep de grond vochtig is en dan weet je voor jouw situatie hoe diep deze doordringt .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Behalve de factoren die al genoemd zijn, speelt ook nog mee hoeveel humus er in de grond zit en hoeveel pierengangen er b.v. inzitten. Je kunt je voorstellen dat in zandbakzand 10 mm regen dieper zal doordringen dan in zwarte landbouwgrond.

Die zwarte landbouwgrond is dan weer veel beter in staat om het vocht vast te houden, terwijl het zandbakzand zó weer kurkdroog is.