in (veelal) welke regio(´s) in Nederland zijn er gemeenten zonder (water of) rivier?

of anders gesteld: Zijn er gemeenten in NL die geen water/rivier in hun regio hebben?

Deze vraag rees onlangs op nadat me was opgevallen dat in veel gemeenten een rivier door de stad heen ligt(?).
(of anders, dat er veel gemeenten vroeger veelal naast een rivier hadden nedergezet)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In een regio haast altijd wel een vaart of anders sloten, hangt er maar vanaf hoe groot je de regio maakt, Misschien moet je even in de atlas kijken
Als je bedoelt voor scheepvaart bereikbaar, nee dat niet altijd. Bij mij buiten het dorp (Westerkwartier,Gr) loopt wel een vaart, maar daar is geen doorvaart mogelijk. Een dorp verderop was vroeger dan weer wel een haven (nu ook niet meer)
Vroeger werden nederzetting idd bij kruispunten en vaarwegen opgebouwd. Bereikbaarheid was toen ook al belangrijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sommige delen van Brabant en Drenthe zijn minder goed bereikbaar voor scheepvaart.
Soms wanneer vroeger een rivier ontbrak, groef men een kanaal. In Drenthe heeft men dat wel gedaan bij de veenafgravingen voor turf.