Is de baan van de aarde om de zon langer dan een jaar als er sprake is van een mindere excentriciteit?

Bij een "normale" excentriciteit is er sprake van een cirkekvormige baan dat de aarde om de zon maakt. De aarde doet daar zoals wij allemaal weten een jaar over. Bij een mindere excentriciteit is er sprake van een kleinere excentriciteit. Hierbij is de baan die de aarde om de zon maakt niet meer een cirkek maar een ovaal. Door deze ovaalachtige baan is de positie van de zon niet meer in het midden maar aan de zijkant van de baan. Dit komt om de 100 000 - 400 000 jaar voor. Door deze ovale baan krijg je op aarde een ijstijd.

Wat ik me nu afvraag is of dat een jaar dan nog wel een jaar is. Doet de aarde er dan langer over om zijn baan om de zon te maken? Wordt de baan dus langer? Of wordt de cirkel als het ware "ingeknepen" waardoor je een ovale vorm krijgt maar nog steeds even lang......?

Alvast bedankt

MVG
Amateas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met dat ijstijddeel van je vraag en om de 100000-400000 jaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad Pelle. Volgens mij heeft Amateas of maar de helft van de stof gelezen, of ontbreekt het hem nog aan he t nodige inzicht. Want deze vraag bevat nogal wat gaten in de beredenering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies maar ik dacht nog: misschien mis ik iets en dan wil ik graag op de hoogte zijn ;)
Reddie
12 jaar geleden
De baan van de aarde om de zon is niet cirkelvormig. Dat zijn omloopbanen nooit. Een exacte cirkelvorm heeft een kans van nul. De kortste afstand van de aarde tot de zon is 147 miljoen km, de langste afstand is 152 miljoen km.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, maar dat is niet de strekking van de vraag denk ik.

Antwoorden (3)

Je vraag is een beetje onduidelijk. Volgens mij bedoel je iets te vragen als: als de baan in dezelfde baan blijft, maar dan met minder eccentriciteit, duurt die baan dan even lang

Maar dezelfde baan maar met andere eccentriciteit spreekt elkaar tegen

Andere eccentriciteit is een andere baan. En natuurlijk zijn er banen om de zon met minder eccentriciteit dan die van de aarde, maar die even lang duren. En andersom geldt net zo goed

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens bestaat "minder" eccentriek dan een perfecte cirkel niet. Een perfecte cirkel betekent een eccentriciteit van 0, en een hogere eccentriciteit betekent meer ellipsvormig (wat jij ovaal noemt).

De maxime eccentriciteit is 1, een parabool, maar dan is er ook geen sprake meer van een baan om de zon

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus nog kort samenvattend antwoordend op je vraag:

Ja het is mogelijk dat de aarde een eccentriekere baan om de zon zou hebben die precies even lang duurt. Maar hij kan ook langer of korter duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de entry over de Milankovitchcycli (die je in de vraag ook aanhaalt; onder andere de 100.000 jaar en 413.000 jaar) bij Wikipedia verandert de periode van een jaar niet, vanwege Keplers derde wet en omdat perturbatietheorie toegepast kan worden (vanwege het feit dat op 'hemellichaamschaal' de veranderingen van de excentriciteit zeer langzaam gaan, langzaam genoeg voor het hele systeem om continu het evenwichtspunt te vinden/houden). Hoe die twee dan precies leiden tot onveranderde jaren, kan ik er even niet uit opmaken. Maar Wiki zegt in ieder geval dat de jaren in duur gelijk blijven in het geval van de aardeomloop.

Het is wel leuk om even verder te lezen over de Milankovitchcycli. Er zijn namelijk vier grote factoren die de cycli bepalen; de excentriciteit van de aardeomloop, de obliquiteit (hoe 'scheef' de aarde staat ten opzichte van het omloopvlak), de precessie van de aardas (de aardas 'wijst' niet continu dezelfde kant op) en de precessie van het omloopvlak (de baan van de aarde wiebelt rond de zon). De Milankovitchcycli worden gezien als de primaire trigger van de ijstijden, maar laten genoeg vragen over. Zo is het helemaal niet logisch dat de ijstijden met een periodiciteit van 100.000 jaar voorkomen - deze periode komt inderdaad overeen met de veranderingen in excentriciteit. Echter, precessie en veranderingen in obliquiteit hebben veel grotere gevolgen voor de inkomende zonne-energie. Dus het is op zijn minst merkwaardig dat niet de periodes van die laatste twee de ijstijden kenmerken. Dit wordt ook wel het 100.000-jaarprobleem genoemd in klimaatwetenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik je antwoord samenvatten als:
"Nee, welke vorm de baan van de aarde ook maar heeft, een jaar heeft altijd even lang geduurd." (Gezien het taalgebruik in de vraag ga ik er vanuit een kind de vraag heeft gesteld. Jou antwoord is correct, maar is wellicht wat meer op volwassenen gericht.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het van mij zo samenvatten ( - zo heb ik het in ieder geval begrepen - ). Maar ik ben het niet helemaal met je eens; excentriciteit wordt in de vraag genoemd (alleen niet helemaal begrepen, maar dat legt j0ve al uit), evenals twee van de Milankovitchcycli en bovendien is het m.i. een vraag die je niet zomaar bedenkt als je een aflevering van het Klokhuis over het zonnestelsel hebt gezien :).
Maar goed om daar op te letten.
Volgens mij komt jouw informatie van het filmpje op de volgende site:
http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051104_ijstijd02

Letterlijke tekst uit de clip:

IJstijden en warmere periodes wisselen elkaar af. We gaan ervan uit dat dat komt doordat de aarde om zijn as draait en tegelijk óók om de zon.
De draai die de aarde rond de zon maakt, en waar die een jaar over doet, noemen we de omwenteling van de aarde. Die baan van de aarde rond de zon wordt steeds langer of steeds korter, en dat wisselt ieder 100.000 jaar.
Als de baan om de aarde langer wordt, zitten we in een ijstijd. Want als de baan rond de zon langer wordt, staat de aarde verder van de zon en krijgt dus minder warmte.
De aarde draait ook rond zijn eigen as, en staat daarbij een beetje schuin. De hoek die de aardas maakt schommelt tussen 22 en 24 graden. En dat wisselt iedere 40.000 jaar.
Als de hoek van de aardas klein is, krijgen de hogere breedtegraden minder warmte van de zon en daalt daar de temperatuur.120.000 jaar geleden draaide de aarde in een lange baan rond de zon en maakte de aardas een kleine hoek. We zaten toen in een extreem koude ijstijd.

Een jaar duurt niet altijd even lang. De aarde staat bloot aan diverse invloeden. Een belangrijke daarvan m.b.t. de baan van de aarde is de invloed van de andere planteren. Staat Jupiter b.v. relatief dichtbij, dan zal deze de aarde iets naar zich toe trekken waardoor de baan van de aarde iets elliptischer en langer zal worden. Staat Venus (een planeet dichter bij de zon, dan onze aarde) in de buurt, dan zullen we juist wat meer naar de zon toe getrokken worden.

Daarnaast moeten we het ook nog over de lengte van een dag hebben. De aarde draait namelijk steeds langzamer om zijn as. In de tijd van de dinosaurus duurde een dag maar 22,5 uur, tegenwoordig is dat 24 uur. In de toekomst zal een er een dag komen die 25 uur duurt.

De lengte van een jaar schommelt dus een beetje. In een mensenleven zul je het niet merken, maar over miljoenen jaren gemeten wel. Maar het simpele feit dat een baan elliptisch is zegt niets over of hij korter of langer is.

Overigens zijn er ook heel andere verklaringen voor de ijstijden. Continenten verschuiven en verstoren het klimaat-evenwicht, er ploffen wel eens grote meteoren op aarde neer die zoveel stof opwerpen dat de zon verduisterd raakt, waardoor het kouder wordt (en de dinosaurussen zijn uitgestorven)

Het ligt allemaal net iets ingewikkelder !