Als je oversteekt van Rusland naar Alaska verspringt de tijd een dag / met 24 uur?

Als ik naar de tijdzones op de wereld kijk, zie ik dat het rond Alaska -12 uur, Als ik naar Rusland kijk zie ik +12 uur. Als ik zou oversteken van Rusland naar Alaska, verspringt de tijd een dag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.2K
Erna55
5 jaar geleden
Kijk eens bij datumgrens : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Internationale_datumgrens

Antwoorden (1)

Als je oversteekt van Rusland (het uiterste gedeelte van Siberië, tijdzone UTC-12) naar Alaska, dan verspringt de tijd niet precies met een hele dag terug, maar met 21 uur terug. Dat komt doordat het vasteland van Alaska de tijdzone UTC -9 hanteert, ondanks dat het bijna tegen de datumlijn aan ligt. Het bij de vraag getoonde kaartje toont dat ook (volg de tijdzonestrook -9 van onderen naar boven), maar het is moeilijk te zien. Een betere en goed uit te vergroten kaart is https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/International_Date_Line.png
Alleen de Amerikaanse Aleoeten (eilanden) liggen afwijkend in tijdzone UTC-10.