Wat is de aller breedste rivier ter wereld en waar houdt een rivier op zodat het bv. een meer of zee wordt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met waar de rivier ophoudt een rivier te zijn, daar bedoel ik dus de breedte mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Ik dacht ook altijd de Amazone, maar ik vond net deze tekst op wiki:

"De Río de la Plata is de monding van twee andere rivieren, de Paraná en de Uruguay, in de Atlantische Oceaan. Het vormt de karakteristieke zuidoosterlijke inkeping in de Zuid-Amerikaanse kustlijn. De monding is in totaal 290 kilometer lang. Waar de twee riveren samenkomen is het water 48 kilometer breed, bij de oceaan is dit toegenomen tot 220 kilometer, waarmee de Río de la Plata de breedste rivier ter aarde is."

http://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%ADo_de_la_Plata
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant +1

Andere antwoorden (2)

De aller breedste rivier ter wereld is de Amozone-rivier. Het grootste deel van de rivier stroomt door het Amazone-regenwoud en de Amazone-bekkens. In de regentijd is de rivier daar wel 40 kilometer breed, waarmee het de breedste rivier ter wereld is.

Een rivier kan overgaan in een meer en vervolgens bijv weer verdergaan als rivier. Ook kan een rivier uitmonden in een zee.

De overgang van rivier naar meer wordt niet bepaald door een vastgestelde breedte. Wat wel bepalend is, is dat het water bij een meer min of meer stilstaat. De stroming van de rivier is er uit, doordat het meer een veel grotere breedte heeft, dan de rivier. Het meer onderbreekt dus de rivier. Welke breedte een meer moet hebben, om geen rivier meer te zijn, is niet vastgesteld. Gekeken wordt dus naar de stroming.

Een zee is een grote hoeveelheid zout water, die in verbinding staat met een andere zee of met een oceaan, die ook als zee kan worden aangeduid. Het is meestal vrij duidelijk waar de rivier overgaat in een zee. Bij de overgang zien we een gebiedje met brak water. Water dat een mix is van zoet en zout water.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, mooi antwoord +1
Zoals je zelf al to the point opmerkt is het een belangrijke vraag waar een rvier overgaat in wat we zee noemen. Neem bijvoorbeeld de Amazone. Tot ver de zee in blijft het water van de rivier bij elkaar wat in het geval van dat deel dat van de rio negro komt heel duidelijk te zien is. .Dan zouden we kunnen vaststellen dat we het kriterium bij het wel of niet aanwezig zijn van oevers leggen. Maar wat dé oevers zijn blijkt vervolgens ook niet vast te staan. Neem je de oevers van de droge of de natte tijd? De zomerbedding of de winterbedding? En wat als de rivier door de aanvoer van veel opperwater zoals bijvoorbeeld bij de Ganges wel vaak gebeurt het land honderden kilometers breed met rivierwater overstroomt?
En wat moeten we met vloed? Dan stroomt zeewater de rivierbedding in.
En nog moeilijker wordt het als we erbij betrekken dat tot ver in de ondergrond ook rivierwater stroomt ook al noemen we dat dan grondwater.
De definitie van wat een rivier is blijkt dus belangrijk. Probeer er maar eens één op te stellen. Dan krijg je onmiddelijke de vraag voor je of de Golfstroom dus wel of niet daarbinnen valt. Nou, die is breed hoor. Honderden kilometers.