Omdat vroeger, in de tijd dat steden en dorpen ontstonden, de informatievoorziening nog niet zo groot was. Als iemand een dagreis per voet weg ging van zijn dorp dan was hij al bijna een ontdekkingsreiziger. Vandaar dat het kan voorkomen dat een dorp nog niet wist dat er een dorp was met eenzelfde naam.
Vaak hebben deze dorpen namen die historisch gezien logisch zijn. Zoals bijvoorbeeld Hasselt (België, Overijssel en Duitsland), deze plaatsnaam komt van de Hazelaarboom, welke hoogstwaarschijnlijk vroeger in die dorpen groeiden..

En als een dorp eenmaal een naam heeft zal het niet snel van naam veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de Nederlandse provincies vroeger zelfstandig waren. In elke provincie zou in principe op een open plek in het bos een woonplaats kunnen zijn gebouwd die de naam Laren kreeg. Vooral de op de natuurlijke omgeving gebaseerde toponiemen zullen vaker voorkomen. Hengelo bijvoorbeeld ook, en Beek.
Amadea