Welke oorzaken kunnen er zijn, dat in de verre toekomst de eb en vloed in ons land zal toe nemen?

De eb en vloed is een resultaat van een samengaan van verschillende factoren.
Is het mogelijk dat die factoren ooit een keer veranderen en zo ja, welke factoren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit weer zo'n spookverhaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: nee dit is een hele Goeie Vraag met een zo mogelijk nog Beter Antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@BraBart: oh het KAN een goeie vraag zijn hoor en Cryofiel's antwoord is zoals gewoonlijk weer goed. Ik vroeg me alleen af, omdat Kafka erover begon dat het iets bekends is op internet, of dit ook zoiets is als het 2012-gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, wat ben jij zweverig zeg, je brengt me wel op ideeën
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps... straks heb ik nog iets gestart!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat heb je zeker, de vortex is de verkeerde kant heen gaan draaien en wel zo hard dat er stof nu uit de grot komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee, de vortex heeft invloed op de getijen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, en dat krijg je dan als Ed een hele mooie wetenschappelijke vraag stelt. Widar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar het water langs de zeeuwse kust is ongekend hard aan het zakken,ik zal de vortex wel uit zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel: Ik kwam alleen op die gedachte door Kafka's opmerking, niet door Eds vraag. @Ed: Hou je 'm wel in reserve voor als de zeespiegel stijgt? Kunnen we eventuele nieuwe dure deltawerken afschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja we kunnen wel grapjes maken over die vortex( ben zelf begonnen) maar het blijft een uitermate vreemd verschijnsel, vorige week opnieuw gezien.
maar ga er geen discussie meer over beginnen hoor. ;-)

Het beste antwoord

Van sommige dingen weten we behoorlijk zeker dat ze zullen veranderen. Andere dingen zijn gokken.

Wat zeker is, is dat de maan zich langzaam van de aarde verwijdert. Dat betekent dat de invloed van de maan op het getij kleiner zal worden.

Doordat de maan zich verwijdert, zal de omlooptijd (van maan rond aarde) langer worden. Dat heeft natuurlijk ook invloed op het tij.

Hetzelfde effect zorgt ervoor dat de aarde langzamer om zijn as gaat draaien: de dag gaat langer duren dan de huidige 24 uur. Daardoor zal het tij ook langzamer stijgen en dalen.

Tot zover de invloed van de maan. Verder is er de invloed van de zon. De as van de aarde staat schuin: ongeveer 23,5°. Dat zorgt ervoor dat de zon in de zomer veel hoger aan de hemel staat dan in de winter.

De mate waarin de aardas schuin staat, verandert heel langzaam. Dat betekent dat de "richting" waarin de invloed van de zon op het water werkt, zal veranderen.

Verder hebben we continentverschuivingen (platentektoniek). De ligging van de continenten beïnvloedt de effecten van eb en vloed. Op sommige plekken treedt resonantie op, waardoor eb en vloed sterker zijn dan zonder die resonantie. Op andere plekken treedt juist uitdoving van het getij op. Wanneer de continenten verschuiven, zullen de plekken waar resonantie of uitdoving optreden meeveranderen.

Toegevoegd na 40 minuten:

Zeespiegelhoogte heeft ook invloed. Door zeespiegelstijging of -daling verandert namelijk de ligging van de kustlijn. Dat beïnvloedt dan weer de resonantie cq de uitdoving van het getij.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee is ook dat door het afnemen van de invloed van de maan en het afkoelen van de aarde, de inwendige tektoniek van de aarde zal afnemen. Hierdoor zal de gebergtevorming na verloop van tijd tot stilstand komen en zal de optilling niet meer gelijke tred houden met de afbraak. Het hele aardoppervlak zal 'afgeplat' raken en alle zeeën zullen ondieper worden door al het sediment wat er in belandt. Maar dat duurt nog wel efkes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++ een "Goeie Vraag" met een "Beste Antwoord".
corzijlstra
12 jaar geleden
Wat zullen de gevolgen zijn van het afgeplat raken van de aarde en het ondieper worden van de zeeën?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is gokken. Over het algemeen zullen bij grotere oceanen de getijden minder extreem worden doordat de waterbulten minder worden tegengehouden door continenten die in de weg liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryo. zou er verschil zijn in eb en vloed met, zeg maar 1 miljard jaar geleden en nu?
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat durf ik zo niet te zeggen. De maan stond dichterbij en draaide sneller rond de aarde dan nu. De aarde draaide sneller rond zijn as (de dag duurde korter) dan nu. Dat geeft in principe meer getij. Hoeveel meer is wel te berekenen (maar niet door mij). Maar de continenten lagen ook op heel andere plekken dan nu. Wellicht had het continentale plat toen een andere diepte of een andere afmeting dan nu - ik weet niet of daar iets over bekend is. De invloed daarvan is met computermodellen goed in te schatten, maar dan moet je wel over de juiste gegevens beschikken. Ik weet niet of die bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal wel een nog alsmaar doorgaande verandering zijn, alleen niet in honderen jaren uit te drukken, eerder in tienduizenden jaren.
Cryofiel
12 jaar geleden
26 duizend jaar, 100 duizend jaar, of 400 duizend jaar - net naar welk aspect je kijkt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-parameters http://en.wikipedia.org/wiki/Milankovic_cycles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, het duurt wel efkes, maar op de geologische tijdschaal is het allemaal peanuts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer dat we zelf maar zo kort leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je deskundig antwoord, dit is echt een onderwerp voor jou.
Hier ben je een kei in!.