Hoe bereken je de lengte van de kustlijn?

Op welk niveau wordt er afgerond? Als je elk minuscuul inhammetje neemt, zal de Nederlandse kustlijn vele duizenden kilometers lang zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook inhammen die honderden kilometers lang zijn, denk maar aan rivieren. Dan wordt 'de kust' wel erg lang ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rivieren zijn zoet water, dus geen kust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de monding van de zee zijn de rivieren brak, er is geen scherpe grens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Rijn zou ik de strandlijn doortrekken.
De Westerschelde is lastiger:
Neem je de lijn Vlissingen-Breskens of tel je door tot aan de Belgische grens.

Het beste antwoord

In dit stuk (zie link) wordt het uitgelegd via welke formule je dit kunt berekenen. Scroll naar onder tot kopje 'kustlijn'. Ik snap er geen jota van, maar jij hebt misschien een wiskundige achtergrond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad een wiskundige achtergrond. Een heel goede link trouwens, heel dicht tegen het antwoord. De enige vraag die nu nog rest is welke waarde van Koch wordt er gebruikt?

Andere antwoorden (2)

Dat bereken je niet, dat meet je.

Voor de tijd van google-maps hadden we een apparaatje met een wieltje en een wijzer in km's waarmee je over een kaart kan rijden. Ze konden we uitzoeken wat de kortste weg naar een vakantiebestemming was.
Op een nauwkeurige kaart, is het nauwkeurig.

over je kustlijn:
Het probleem zit hem ten eerste in het bepalen wat de kustlijn is: Tot hoe ver telt de Westerschelde mee?
Telt een Waddeneiland helemaal of alleen de zeekant?
Wat wel en niet kustlijn is dus niet zeer precies te zeggen.
Een heel nauwkeurige berekening is daarom niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem ligt hem inderdaad bijvoorbeeld in de Westerschelde-inham. Maar mijn probleem is dat als je het op "zandkorrel-niveau" meet, je enorme waardes gaat krijgen, maar als je gewoon de meest noordelijke punt met de meest zuidelijke, je een te lage waarde krijgt. In hoeverre wordt er dus afgerond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de waarde moet nemen die je krijgt als je met een auto over het strand zou rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een waddeneiland telt geheel, lijkt me, er is namelijk geen "zeekant", je hebt de Noordzee en de Waddenzee
Dit bereken je met een differentiaalvergelijking. De kust lijn is niet recht. maar bestaat uit oneindig veel kromme lijnen. Om de totale lengte te berekenen zal je dus de lengte van deze kromme lijnen afzonderlijk moeten bepalen. dit is natuurlijk geen doen. daarom wordt er eigenlijk "vals" gespeeld. in principe doet men net of deze kromme lijnen recht zijn, om een benadering te krijgen van de werkelijke lengte. Dat betekend dat de lengte afhankelijk is van de hoeveelheid kromme lijnen die je mee zal nemen in je berekening. hoe meer lijnen je meeneemt, hoe nauwkeuriger het antwoord zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet de manier waarop het wordt berekend. Je zegt dat het antwoord nauwkeuriger wordt, naarmate je meer kromme lijnen neemt, maar dit wordt nauwkeuriger naarmate de definitie van de kustlijn fijnmaziger wordt. Wanneer je maar nauwkeurig genoeg meet, kom je op een haast oneindige kustlijn. Hierboven werden fractals genoemd, en daar kun je de keuze maken in de nauwkeurigheid, bij een bepaalde K-factor, welke factor wordt gebruikt, is nu nog onzeker.