Hoeveel regen moet er de komende dagen nog vallen voor er echte hoogwater problemen ontstaan?

Heeft het KNMI / Rijkswaterstaat hier uitlatingen over gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

om problemen te krijgen is het niet alleen van belang of er veel regen valt maar ook hoe de wind waait. Door de harde wind is het extra moeilijk om uit Friesland en Flevoland het water weg te krijgen. Vanuit Noord Holland gaat dit met deze aflandige wind naar het IJsselmeer veel makkelijker.
Het is dus niet direkt aan te geven hoeveel neerslag voor problemen zorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er geen gemalen in Flevoland? Ik dacht van wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemalen genoeg, maar het water moet wel ergens naar toe kunnen. Zojuist op het 8-uur journaal: door de aanlandige wind kan het water vanuit het IJsselmeer niet in de Waddenzee gespuid worden omdat het daar opstuwt. Even wachten tot de wind draait, en dan kan het IJsselmeer weer zakken.
Wel er is een grote marge (zonder hoeveelheden te noemen).
De laatste maand heeft het veel geregend en er is soms veel gevallen op een zeer korte tijd.
Maar dat heeft niet onmiddellijk veel invloed op een waterloop als de Rijn. Wel op beekjes en kleinere rivieren die gevoelig zijn voor onmiddellijke overlast.
Zo is de Ourthe reeds overstroomd tijdens de storm van gisteren.
De Rijn kan veel slikken....en het gevaar zou kunnen komen van bijvoorbeeld het plotse afsmelten van Alpensneeuw in de bovenloop ....maar dat is eerder in de late lente.
Maar U weet wellicht nog dat er in November geen druppel water gevallen is en dat De Maas en het Albertkanaal te ondiep waren voor grotere schepen.
De regen die we nu krijgen vult die leemte op ...er is een grote marge.
Wat wel zou kunnen is daar waar getijde heerst in de Rijn ...dat bij springvloed en sterke Westenwind en vooral Noordwestenwind er water opwaarts gestuwd wordt en dat zou moeilijkheden kunnen opleveren ....maar ook daar zijn de grote rivieren in de Lage Landen voor beschermd...door natuurlijke ( vb Biesbosch ) of aangelegde overstromingsgebieden.