Dat zijn vooral delen van havens en luchthavens in de ontwikkelingslanden die een terrein hebben voor opslag , verwerking ,maar meestal gewone export van locale goederen naar het Westen.
In die zones zijn allerlei faciliteiten voorzien voor de bedrijven uit het westen .... om export zo aantrekkelijk mogelijk te maken.( belastingvrij , of goedkope tarieven)
Het is tevens het werkgebied van vele illegale activiteiten , die door de plaatselijke autoriteiten , met wat smeergeld afgekocht worden. (illegaal tropisch hout)
Het wordt ook ‘vrije handelszone ’ genoemd (free trade zone)
Die zones zijn niet exclusief voor ontwikkelingslanden ,maar zijn daar heel belangrijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zijn door de plaatselijke autoriteiten in het leven geroepen ...en vooral in 'politiek' ontoegankelijke gebieden zijn ze de poort naar het Westen.