Waarom wonen er in aziatische landen zoveel mensen?

Ik begrijp niet hoe het komt dat er in landen zoals China, India, Japan, Indonesië enz. zo gigantisch veel mensen wonen.

Zijn deze mensen dan vruchtbaarder dan de mensen in europa, of houden ze van grote gezinnen?

Waarom hebben wij in europa geen landen met bijv 300 miljoen inwoners?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons land is dichtbevolkter dan al de landen die jij noemt dus per vierkante km wonen hier meer mensen.

Antwoorden (3)

Mede omdat "de mens" daar al langer gestationeerd is dan in europa. De armoede speelt ook een rol. Zij hebben vaak niet de kans om te emigreren, iets wat wij Europeanen wel vaker hebben. Dan (vooral iets van de laatste tijd) de voorbehoedsmiddelen die in Europa de normaalste zaak van de wereld zijn, en daar niet alleen al omdat het te duur is bijvoorbeeld. Dan nog de grote van een gezin. Hoe meer mensen in een gezin, hoe meer geld er binnen komt of iig hoe meer er gewerkt kan worden. En zo zullen er nog wel een paar redenen zijn waarom daar meer mensen zijn dan hier ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartelijk dank :-)
Omdat het zo'n ontzettend grote landen zijn. Nederland heeft per vierkante kilometer meer inwoners dan India, Japan en Indonesië. Maar die landen zijn qua oppervlakte gewoon ontzettend groot, India heeft bijvoorbeeld ongeveer 80x zoveel oppervlakte als Nederland, Japan 10x, Indonesië 5x, logisch dus dat er dan in totaal ook meer mensen wonen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, typfoutje, Indonesië heeft 50x zoveel oppervlakte, niet 5 :P
En ik zie dat ik China vergeten was. Nederland heeft per km2 ook veel meer inwoners dan China, maar China is zo'n 250 keer zo groot als Nederland, dus dan heb je in totaal gewoon erg veel inwoners.

En de landen in Europa zijn gewoon erg klein qua oppervlakte in vergelijking met de Aziatische landen die jij noemt, dus dan heb je ook niet zulke gigantische aantallen mensen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Landen met 300 miljoen inwoners of meer zijn er trouwens maar 3 op aarde: China, India en de Verenigde Staten. En die zijn gewoon veel en veel groter dan de landen die we hebben in Europa, wel 5 tot 15 keer groter dan het grootste volledig Europese land.

(Landen die deels Europees, deels Aziatisch zijn, tel ik dus even niet mee)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha ik snap wat u bedoelt, grappig at ik daar niet op was gekomen. Wat ik wel apart vind is dat in Canada welke het een na grootste land ter wereld is, en maar liefst 240 keer groter dan Nederland is, er maar slechts 35 miljoen mensen wonen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt deels doordat delen van Canada een poolklimaat hebben, waar het zo koud is dat de grond bijna nooit ontdooit waardoor je dus moeilijk voedsel kan kweken, en het leven gewoon heel erg zwaar is. Dat maakt het moeilijk bewoonbaar, in die gebieden wonen dan ook maar heel weinig mensen, in het zuidelijke deel is de bevolkingsdichtheid veel hoger (al is het daar ook nog steeds laagbevolkt). Maar de rest van het land heeft ook nog steeds een moeilijk klimaat, in het grootste deel van het land zijn de winters heel erg koud. Maar klimaat is waarschijnlijk maar 1 van de oorzaken, daarnaast zijn er mogelijk ook wel economische en politieke oorzaken etc., maar daar weet ik te weinig van.
U kent ongetwijfeld het ondeugende spreekwoord over de Chinezen. Maar daar gaat het nu niet over. Waarom leven er in het ene land zoveel mensen en het andere niet. Is niet eenvoudig te beantwoorden. Maar het is duidelijk een groot voordeel in een land te wonen zoals Nederland dan in een land als de Sahara.Er zijn vele verschillen te benoemen.Maar een groot land staat niet per definitie voor een grote bevolking en andersom een klein land niet voor een kleine bevolking, relatief gesproken. Zie onderstaand tabelletje uit de atlas van Nat.Geogr.Een groot land kan ook weinig inwoners hebben en een klein land veel(relatief).
Zie dit kleine tabelletje
Nederland 41.528 KM2 16.237.000 inwoners
Mongolië 1.564.116 2. 500.000

Sudan 2.505.813 38.114.000
Congo Dem.Rep. 2.344.885 56.625.000

China 9.596.960 1.288.679.00
Chad 1.284.000 9.253.000

Libië 1.759.540 5.499.000

En zo zijn er nog vele verschillen te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het tabeltje.