Is Mexico City een koloniale dubbelstad?

ik moet voor aardrijkskunde een powerpoint maken, en daar staat deze vraag in. ik kan het antwoord op deze vraag niet op google vinden, please iemand help! Bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Mexico-Stad was een koloniale stad: "Na een maandenlange belegering, waarbij het grootste deel van de stad werd verwoest, gaf de laatste Azteekse leider Cuauhtemoc zich op 13 augustus 1521 [8] over aan de Spanjaarden. De Spanjaarden lieten op de ruïnes van Tenochtitlan Mexico-Stad als koloniale stad herrijzen, dat de hoofdstad werd van de Spaanse kolonie Nieuw-Spanje, waardoor er een kolossaal gebied, tot de Filipijnen, Californië en Hispaniola aan toe, vanuit Mexico-Stad bestuurd werd."

Een dubbelstad zijn twee steden aan elkaar vastgegroeid en dat is het niet.

Een koloniale dubbelstad heeft niets te maken met het gewone woord dubbelstad maar betekent het volgende: "In zo’n stad heb je delen waar je kronkelige straatjes hebt en in het andere deel van de stad heb je rechte brede wegen, deze zijn gemaakt door de Europeanen in de tijd dat de ontwikkelingslanden nog kolonies waren. De ontwikkelingslanden waren toen een soort ‘doorgeefluik’ van de kolonie naar het westerse moederland. " http://www.scholieren.com/samenvatting/34878

Het gaat er dus om of er een Europees deel en een deel van de stad uit het land zelf nog te vinden is. Dat denk ik niet omdat de Spanjaarden alles vernietigt hebben van wat de Azteken hebben gebouwd, zie bijv de vijfde alinea hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Mexico_City
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!, nu kan ik eindelijk weer verder aan mijn presentatie.