Als ik op de Noordzee vaar van NL naar Engeland, ben ik dan buiten Europa?

De ene keee hoor ik dat Europa een landmassa is (dus zonder zeeën), de andere keer inclusief wateren. Met Europa daarmee bedoel ik het WERELDDEEL Europa, dus geen organisatie zoals de EU, UEFA of wat dan ook.

2 weken geleden
TurfGraver
2 weken geleden
Topografisch, nee.
Noordzee valt onder Europa.
tinus1969
2 weken geleden
Dat hangt dus af van je definitie van ‘Europa’.
tinus1969
2 weken geleden
Als je Europa definieert als de landmassa evt met binnenwateren maar zonder zee, ben je buiten Europa. Maar kijk je naar bv continentaal plat cq de geologische platen, dan ben je nog steeds in Europa.
Bordensteker
2 weken geleden
Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/aardrijkskunde/vraag/708756/behoren-zeeen-noordzee-kanaal-kattegat/ en https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/544608/noordzee-tussen-nederland-verenigd-koninkrijk/ .

Antwoorden (1)

Engeland ligt ook nog in Europa dus ga je er niet uit. Maar de Noordzee is inderdaad een zee en geen ocean. De Noordzee is een onderwater gelopen stuk continentale plaat. Je blijft dus gewoon nog in europa.
2 weken geleden