Worden er in Nederland een soort 'open dagen' georganiseerd om fossielen te zoeken?

Met een open dag bedoel ik een georganiseerde dag waarbij mensen met een groepje bij een bepaalde locatie fossielen gaan zoeken en eventueel achteraf nog met elkaar bekijken wat er allemaal gevonden is. Het liefste in bijvoorbeeld steengroeven waar je fossielen uit het carboon of krijt kan vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Antoni
7 jaar geleden
Heb je zelf al gezocht naar de mogelijkheden? Op een website als http://www.geologievannederland.nl/fossielen vind je er al tien!

Antwoorden (1)

Natuurliefhebbers, geïnteresseerden in geologie, mineralen en fossielen kunnen in de Steengroeve Winterswijk volledig aan hun trekken komen. Binnen de steengroeve Winterswijk - en op vele andere plaatsen in de gemeente - komen oude aardlagen aan of nabij het aardoppervlak voor. Vooral liefhebbers van het zoeken naar fraaie en interessante overblijfselen uit onze aardkorst krijgen bij de Steengroeve Winterswijk ruime gelegenheid. Alom bekend is de Kalk- en Steengroeve Winterswijk in het buurtschap Ratum in het oostelijk deel van de gemeente.

Jaarlijks trekt de Steengroeve Winterswijk tussen de 2.000 en 3.000 bezoekers uit feitelijk heel West-Europa. Het zijn voornamelijk de verzamelaars van mineralen en fossielen die in de steengroeve Winterswijk hun hart kunnen ophalen. Maar ook toeristen die in de Oost-Achterhoek verblijven zijn natuurlijk van harte welkom in de Steengroeve Winterswijk!

Op zoek naar de ‘aardschat’ bij Steengroeve Winterswijk

Een bezoek aan de steengroeve Winterswijk loont voor een ieder die actief wil zijn met hamer en beitel op zoek naar een ‘aardschat’: de steengroeve Winterswijk is beroemd om de mooie vondsten van allerlei sauriërs. Er zijn in de Steengroeve Winterswijk fraaie loopsporen gevonden van een vijftal verschillende “prehistorische reptielen” met daarbij soms een sleepspoor van de staart tussen de pootafdrukken. Het bekendste spoor uit de Steengroeve Winterswijk is Rhynchosauroides peabodyi, zoals het wetenschappelijk wordt genoemd. Naast sporen zijn ook een grote hoeveelheid botten, schedels, tanden en zelfs complete skeletten van deze sauriërs gevonden

Verder komen bij de Steengroeve Winterswijk veel andere fossielen voor, zoals een tiental verschillende vissen en ongeveer twintig soorten schelpen (feitelijk schelpafdrukken). De zeldzamere vondsten in de steengroeve Winterswijk zijn enkele soorten kreeften, brachiopoden, ammonieten en slakken. Over de vondsten en geologische aspecten in de Steengroeve Winterswijk is veel gepubliceerd. In Museum Freriks aan de Groenloseweg zijn onder andere veel fossielen en mineralen van deze vindplaats tentoongesteld. Het is handig om dat eerst te bekijken en te weten hoe deze dingen eruit zien.

Hoe en wanneer kunt u de Steengroeve Winterswijk bezoeken?

Als u de Steengroeve Winterswijk wilt bezoeken kunt u het beste op de website van NGV, afdeling Winterswijk kijken.

http://www.geo.uu.nl/ngv/afdelingen/winterswijk/extra2.php?afdeling=Winterswijk
Inekez1
7 jaar geleden
In verband met veiligheidsvoorschriften is de groeve in Winterswijk gesloten voor publiek. In 2017 komen er wel weer enkele evenementen, maar dat betreft (nog) niet het graven en zoeken door particulieren. Ook andere groeves van dezelfde onderneming (wereldwijd!) zijn momenteel gesloten voor publiek. http://www.gelderlander.nl/home/winterswijkse-steengroeve-in-2017-weer-open~a5f3dc84/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De kop van dat artikel: Winterswijkse steengroeve in 2017 weer open
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Maar wellicht is even bellen niet onverstandig, uiteraard :-)
Inekez1
7 jaar geleden
De inhoud van dat artikel:
"De nieuwe openstelling geldt nog niet voor groepen met 'algemene bezoekers'." Wat dat inhoudt is niet helemaal duidelijk, maar ergens in een eerder bericht heb ik eens (tijdje geleden) gelezen dat het vooral gaat om gebruik van een deel van de groeve als openluchttheater. Dat betreft nu juist het deel dat voor geologen niet interessant is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry, winterswijk had ik al gechecked. Ik had dat stukje met die link ook eerder gezien maar de link werkt niet. Dus het moet ergens anders zijn dan winterswijk :/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Via de link van de bron vind je wat telefoonnummers en mail adressen welke je kan gebruiken om contact te maken of vragen te stellen.
Ik wilde deze niet naar goeievraag kopiëren omdat dat soort gegevens wel eens wil wijzigen en de eigenaars van die nummers dan niet meer de kans hebben ze te actualiseren.