Hoe kan het dat een rivier 's zomers droog komt te staan?

Je zou denken dat er bij hoge temperaturen juist meer smeltwater is en de waterstand in de rivier dus hoger.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Rivieren ontstaan door water uit heuvels of bergen, in het voorjaar door regen en smeltende sneeuw, in de loop van de zomer, is op veel bergen de sneeuw geheel weg en loopt er alleen nog maar regenwater de rivier in.
Echter sommige bergen zijn zo hoog, dat er ook in de zomer sneeuw valt, sneeuw ligt en sneeuw wegdooit.
De rivieren waar dit water naar toe loopt, staan nooit droog.
Rivieren waarvan het water van hoge bergen af komt,waar het in de zomer niet sneeuwt, maar wel veel regen valt, staan ook nooit droog.
De rivieren die het water krijgen van lage bergen en heuvels, die kunnen in een zomer met een lange perioden zonder regen wel droog komen te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ook de verdamping is veel hoger.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het water wat wordt afgetapt om het bouwland nat te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een gegeven moment raakt ook de bron "op", rivieren zijn nu meestal verbonden met bergen.
13 jaar geleden
Het smeltwatereffect zie je in het voorjaar.
In de zomer is sneeuw en dergelijke op de bergen wel weg, en valt er niets meer te smelten.

Rivieren die in de zomer weleens hoog willen komen te staan, zijn regenwaterrivieren (mits er natuurlijk stroomopwaarts veel regen valt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan door verschillende redenen.
-De meeste rivieren hebben bronnen en die bronnen kunnen wel eens variëren in opbrengst water in verschillende seizoenen.
-Verdamping .... De Nijl net voor het instromen van de Blauwe Nijl is daar gevoelig voor.
-Droogte :- wadi's in de woestijnen zijn eigenlijk natuurlijke watergeulen : geen regen-geen water
- menselijke factoren ... door irrigatie ,omleiding en oppotting water ( Libanon ,Syrië)
- Door langdurige droogte is er geen toevoer van regenwater ;: dat verminderd de aanvoer van water , maar is zelden de reden van volledige droogstand.

Toegevoegd na 27 minuten:
Bij ons in Vlaanderen ,zie je wel eens greppels en grachten droogstaan in droge perioden (afwatering) , maar in door alle beekjes stroomt water....wel soms maar heel weinig