Ja !! Heel veel ! In de noord oost kant ja wordt(werd) ook commercieel geëxploiteerd . Ook in het echte noorden maar dat zit vrij diep . Men wil er radioactief materiaal in opbergen . Althans men wil :) zo veel na die aar beving ( tjes ) lijkt mij dat nie zo goed plan . Ja er zit veel zout onder de grond . Of het commerciële handig is het er uit te halen ? Maar het gebeurde zeker in het verleden . Nu tijdens de winter gladheid werd er ook zout uit het noorden gehaald
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland heeft men nimmer radioactieafval in het zout willen opslaan, door de manier van zoutwinning is dat hier niet geschikt, in noord Duitsland waar men echte zoutmijnen heeft lukt dat wel.
Rond Enschede wordt het met tonnen per dag omhoog gehaald, dus ja er zit veel zout in de Nederlandse bodem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, in de directe omgeving van Boekelo bevindt zich onder de grond veel zout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker! Er zit van nature zout in de Nederlandse bodem. Zo'n 200 miljoen jaar geleden lag Nederland in de subtropen. In die tijd was de temperatuur op aarde gestegen door een verhoogde CO2-concentratie. Hierdoor stond de zeespiegel veel hoger dan nu en lag de grond, waar wij nu op wonen, onder water. Door warmte van de zon en andere geologische processen verdampte het water en is deze zee verdwenen. Het resultaat was dat het zout achterbleef. De miljoenen jaren daarna zijn er nieuwe gesteentelagen ontstaan bovenop het zout. Door druk is het zout versteend tot steenzout.