Wat voor soort vulkanen zijn het gevaarlijkst: met regelmatige uitbarstingen of die met één keer in de zoveel tijd een uitbarsting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

het gevaarlijkste type vulaan is een caldera, dit type vulkaan barst eens in de grote hoeveelheid tijd uit, heb bekendste voorbeeld is die in‘Het Yellowstone Park’ in Wyoming. Deze uitbarsting brocht zoveel stofdeeltjes in de lucht dat het klimaat ervan ontregeld raakte en de temperatuur daalde met enkele tientallen graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk degene met één keer in de zoveel tijd een uitbarsting, omdat je niet weet wanneer de volgende uitbarsting (ongeveer) zal zijn, en je kunt niet altijd voorbereid zijn. Bij de andere soort weet je wel ongeveer wanneer er een uitbarsting aankomt, en omdat je het al zo vaak hebt meegemaakt weet je ook beter wat je moet doen als het zover is. Denk ik dan (geen ervaring natuurlijk:D).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De constant sudderende en pruttelende exemplaren bouwen doorgaans niet zoveel druk op. Maar pas op voor de stillere types. Die kunnen plotsklaps wel eens voor verassingen zorgen......

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals deze: Mt St. Helens bij Seattle!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de link (die ik ha ha heb gegapt uit het werkstuk van mijn zoon van vorig jaar)
Vulkanen zijn verdeeld in types, het type pliniaanse uitbarsting is de heftigste, inderdaad zoals de mount st helens zoals al genoemd
13 jaar geleden
Veruit de gevaarlijkste zijn de supervulkanen : Een schild naast Nieuw Zeeland en een ander 'Het Yellowstone Park' in Wyoming (USA) zen vergelijkbaar met de oude 'Siberische Trappen' , beide schilden staan op het punt van uit de barsten , geologische berekeningen leren ons dat die al 'over' tijd zijn . Dus tussen nu en 200.000 jaar staat ons nog het een en het ander te wachten , vergelijkbaar met een grote meteoorietinslag.
Andere zeer hevige uitbarstingen zoals Mount Helens , Krakatoa en Santorini , waren zo hevig dat ze invloed hadden over de ganse wereld.Maar deze zijn uiterst onregelmatig , zeldzaam als onvoorspelbaar.
Stratosvulkanen ( veel Japanse vulkanen)barsten meer uit , maar zijn door hun samenstelling (minder vloeibaar magma ) , dan weer minder gevaarlijk omdat de uitstoot meestal in de buurt van de vulkaan blijft (maar er zijn weer uitzonderingen)
Kegelvulkanen hebben dan weer een minibergje in de caldera ...ook hier zijn veel slapende en onvoorspelbare bij.
Dan zijn er 'Fumarolen' , die heel dikwijls rook en gas uitspuwen zonder echt uit te barsten : ook daar zitten gevaarlijke (Yellowstone) en minder gevaarlijke (het eiland Weh) tussen)
Ook in onze buurt zijn een aantal 'slapende' vulkanen in het oostelijk Ardennen-Eifel gebied : de Maaren.
Nu zijn er sommige vulkaansystemen vrij goed te voorspellen , maar het juiste tijdstip is onbekend en daar kunnen tijdslinken van duizenden jaren bij zijn.
Men weet dat na het uitbarsten van de 'kleine' Eyafjall... , of Vestamannayear op Ijsland een veel groter buur : de Katla ook zal uitbarsten met een tienvoud van gevolgen.
De steeds active vulkanen , zoals e Liparische en Stromboli ....zijn dan minder gevaarlijk omdat dit open wonden zijn , met weinig druk op de ketel.
Dan heb de regelmatige zoals de Etna en deze die onlangs uitbarstte op Java : die kunnen hevig zijn , maar ook ongevaarlijk.
Vulkanen bevinden zich het meest op tektonische breuken , met tevens veel aardbevingen ...die dan weer het vulkanisme kunnen aanwakkeren.
Er zijn heel veel vulkanen op de Aarde , de meeste onder zee.

Toegevoegd na 9 minuten:
Er zijn meer dan 2000 actieve vulkanen , velen in de ' Ring of Fire ' en zeker 500 daarvan kunnen elk moment uitbarsten.
En zeg niet te vlug 'slapende' of 'dode' vulkaan ...dat dachten ze van de Vesuvius ook.

Toegevoegd na 14 minuten:
....slapende Vulkanen in de Ardennen-Eifel ....een 30 km over de grens in Duitsland : maaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eerder de vorm van de vulkaan die iets zegt over hoe gevaarlijk een vulkaan is.
Als je met gevaarlijk explosief bedoelt natuurlijk.

Er zijn schildvulkanen en stratovulkanen.
Schildvulkanen zijn zo de brede plattere vulkanen en stratovulkanen zijn die hoge spitsere vulkanen. De samenstelling van hun lava is ook anders.
In de stratovulkanen wordt veel meer druk opgebouwd en daarom zijn die uitbarstingen ook veel explosiever.