Bestaat de stad Sparta nog steeds?

Bestaat de stad Sparta, de oud griekse stad, nog steeds, net als bijv. Athene?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Het moderne Sparta bestaat pas sinds 1834. Het werd op last van koning Otto aangelegd door Beierse architecten. De ruime straten hebben een boulevardachtig karakter en zijn weelderig beplant met sinaasappelbomen en rozenstruiken. In het voorjaar ruikt het er altijd naar de alomtegenwoordige sinaasappelbloesems. Zonder de aanwezigheid van het naburige Mystrás, werelderfgoed, zouden er waarschijnlijk zelden of nooit toeristen komen, want ook het plaatselijk museum bevat geen bijzondere vondsten.

Sparti is sedert 2011 een fusiegemeente (dimos) in de Griekse bestuurlijke regio (periferia) Peloponnesos.

De zeven deelgemeenten (dimotiki enotita) van de fusiegemeente zijn:

Faris (Φάρις)
Karyes (Καρυές)
Mystras (Μυστράς)
Oinountas (Οινούντας))
Pellana (Πελλάνα)
Sparti (Σπάρτη), Nederlands: Sparta
Therapnes (Θεράπνες)