Hout is een materiaal dat opgebouwd is uit bepaalde moleculen waaronder cellulose en lignine. Die moleculen absorberen bepaalde golflengten van licht en weerkaatsen andere golflengten van licht. Het mengels van de teruggekaatste golflengtes kan door ons als bruin worden waargenomen.
Bruin is donkergeel, donkeroranje of donkerrood. Blauw licht wordt dus het meest geabsorbeerd door hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel simpel: hout is afkomstig van bomen, en die zijn bruin ;)

NB: Niet al het hout is bruin! Al is 'puur', onbewerkt hout vrijwel altijd een soort bruin.

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit is een antwoord op de vraag waardoor hout bruin is, de toevoeging bij de vraag werd pas later gedaan. Ik dacht bij het beantwoorden dus dat het om hout uit bijv. een winkel ging (waarom het daar bruin is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien voortaan eerst kijken voordat je minnetjes geeft? De toevoeging is pas 5 minuten na mijn antwoord gedaan, uit de vraag 'waardoor is hout bruin' kon ik niet afleiden dat het om bomen gaat, ik dacht over hout in een winkel.
Je vraag is dus eigenlijk: waarom zyn bomen bruin. Groen & lichtbruin zojn de enige kleuren (golflengtes) die geen rol spelen bij de opname van voedigsstoffen door organismen. Dus die kleuren 'spuugt' een plant weer uit. (om dezelfde reden is poep ook bruin; alle bruikbare kleuren zijn er uit gehaald)