Omdat het 's avonds minder warm is. Wind heeft te maken met de warme, opstijgende lucht die eenmaal boven afkoelt en zo, via circulatie, weer naar beneden zakt.
's avonds is het koeler dus is er dan minder windcirculatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld waait in Nederland 2 à 3 uur na zonsopkomst de minste wind en ongeveer 3 à 4 uur na de hoogste zonnestand is de wind het sterkst. Als er geen grote weersveranderingen op til zijn wordt op een zomerdag rond 4 of 5 uur ‘s middags de sterkste wind verwacht. In de middag waait het dan gemiddeld 50% harder dan vroeg in de ochtend, maar in de namiddag neemt de wind meestal weer af.

Ook blijkt de wind ‘s avonds vaak iets te krimpen; dat is draaien tegen de richting van de wijzers van de klok (zie hierna). Dat betekent vaak dat de wind draait van noordwest in de ochtend naar zuidwest in de middag.

Toegevoegd na 2 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke bron heb je gebruikt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)
De dagelijkse gang van de wind hangt samen met de temperatuur. Op de zonnigste dagen zijn de veranderingen in het algemeen het grootst. De minste wind is zo’n 2 tot 3 uur na zonsopkomst te verwachten. De meeste wind 3 tot 4 uur na de hoogste zonnestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Avonds is het vaak koeler, dan overdag en dan worden de verschillen in temperatuur en in luchtdruk tussen de hogere en lagere luchtlagen kleiner... de lucht zal dus minder gaan verplaatsen van hoge druk naar lage druk gebieden.... en dat is wat wind is...