Hoeveel % bestaat de wereld uit water en hoeveel % aarde ?

En daarmee vraag ik dus als je al het water bijeen zou pakken en al het aarde, welke hoop is dan hoeveel % ? (dus niet alleen van de oppervlakte bedoeld, maar de gehele aarde ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (3)

Wetenschappers hebben berekend dat het massa aan water op 1,35 x 10^18 metrische ton wordt geschat, dit is 1/4400 deel van de totale massa van de gehele aarde. Met andere woorden: 71% van het oppervlak van de aarde is bedekt door water, maar de massa water maakt maar 0,02% uit van de totale massa aarde.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus 99,98% aarde om 0,02% water
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"water maakt maar 0,02% uit van de totale massa aarde" " dus 99,98% aarde om 0,02% water" Nee, 100% aarde, waarvan 0,02% water. Aarde is in dit verhaal het geheel van de planeet aarde, bestaande uit o.a. water, woestijnzand, vruchtbare grond (aarde), hard en zacht gesteente, olie, gas, magma etc. Aarde in de betekenis van zand/land/grond is ook slechts een heel klein deel van dat geheel. Ik vermoed nog veel minder dan de hoeveelheid water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lood om oud ijzer Inekez... :-)
Inekez1
6 jaar geleden
Nee. Het verschil tussen 100% en 99,98% is weliswaar heel klein, maar het verschil tussen 'om' (in deze betekenis 'en') en 'waarvan' is wezenlijk groot! Aarde als planeet is 100% (en dan moet je in je zin het woord 'waarvan' gebruiken). Aarde als element is minder dan een procent van het geheel en dan zit je er een factor 1000 naast. Niet bepaald lood om oud ijzer dus! Ik vermoed dat in de vraag met 'aarde' niet de aardbol wordt bedoeld maar het materiaal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik maak twee referenties in m'n antwoord dat die 0,02% deel is van het geheel, maar je valt over het woordje 'om' in de toevoeging?
Inekez1
6 jaar geleden
Ik twijfel niet aan de 0,02% water als onderdeel van het geheel. Maar de stelling dat de aardbol voor 99,98% bestaat uit aarde is niet juist. De vraag is: "als je al het water bijeen zou pakken en al het aarde, welke hoop is dan hoeveel %?" Jij zoekt op hoeveel % water er is. Voor het gemak ga je er even vanuit dat de hele aardbol alleen maar bestaat uit water en aarde en dat de hoeveelheid aarde dan 100-0,02% is. Daar maak je de fout. De hoeveelheid aarde is 100% - 0,02% water - ...% gesteente - ...% magma - ...% olie (- ..% etc etc etc) = ...% aarde. Ook als je anders geformuleerd zou hebben, geef je nog steeds geen antwoord op de vraag uit hoeveel % aarde (grond, zand, humus) de wereldbol bestaat.
Dat ligt eraan wat je met aarde bedoeld. Als je daarmee vruchtbare zwarte grond bedoelt, dan is de vergelijking makkelijk. Slecht 7,5% van de aarde heeft dat aan het oppervlak en dan hooguit enkele meters diep. Het water beslaat 75% van het aardoppervlak en is gemiddeld kilometers diep. Er is dan duidelijk veel meer water dan aarde.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Dat ligt eraan wat je met aarde bedoeld. "
Hij meent volgens mij te zeggen 'de gehele aarde'
Dus niet alleen de tuinaarde, maar tutti
de aarde bestaat uit gemiddeld 70-71% uit water en 30-29% uit aarde

maker: joemama.nl