Als de aarde plat was, zou je dan met een goede 'verrekijker' de wolkenkrabbers in New York kunnen zien?

Vanzelfsprekend; bij helder weer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Jammer hè, de aarde is rond.
Net als een pannenkoek, die is ook rond.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou....als ik pannenkoeken bak :=)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgezien dat inderdaad Engelend wat in de weg ligt klopt het dat de lucht, hoe helder ook, het licht verstrooid, gewoon omdat het licht tegen de stikstof en zuurstof (voornamelijk) wordt afgebogen.
Die luchtlaag is overigens wel wat dikkerdan de genoemde 8 km, anders konden vliegtuigen niet op meer dan 10 km hoogte vliegen, maar de lucht wordt steeds dunner.

Antwoorden (7)

Niet waarschijnlijk, Engeland ligt ertussen met behoorlijk hoge heuvels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen lucht was wel. Door lucht kan maar 20...30 km kijken, bij gunstige omstandigheden. In Calais kan je de krijtrotsen van Dover soms zien, maar veel verder lukt het niet.

Kijk je vanuit de ruimte dan stelt zich dat probleem niet. Het grootste deel van de afstand is luchtledig. De luchtlaag is 8km moeste ze gecomprimeerd zijn tot de druk op zeehoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afstand Rotterdam - New York is: 5 847 km. Lijkt me niet waarschijnlijk dat je die afstand met een verrekijker of telescoop, die nu op de markt zijn, kunt overbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik moest ook even nadenken, maar de maan is "iets" groter dan NY.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hij staat ook iets verder weg. En New York is ook vrij groot hoor, het heeft een oppervlakte van meer dan 1200 km² en dat is alleen de stad New York. Als je de hele agglomeratie New York neemt, heb je het over een oppervlakte van 30.000 km².
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft met licht in het duister te maken, dat je de maan kan zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan doen ze in New York de lampen maar aan :P
Dat lijkt me zeer onmogelijk alleen met een webcam vanuit daar. En het weer is daar anders ik denk dat je doen alleen wazig ziet van de wolken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de test gedaan op de Dachstein (een hoge berg in de Oostenrijkse Alpen )
Naar verluidt kan men op een zeer heldere dag in een ijle atmosfeer tot in Tsjechië zien ....dat is zo'n 125 km in vogelvlucht .
New York ligt op bijna 6000 km .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met of zonder verrekijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden een verrekijker ,ja
Maar dat maakte niet veel uit omdat op die afstand het tegenliggend gebergte er zeer troebel blauw en bijna onzichtbaar gezien werd , door het fel licht op de Dachstein zelf.
als je maar hoog genoeg staat,(bergen),en de kijker sterk genoeg zou zijn om tot daar te kijken,zou het moeten lukken,toch.
12 jaar geleden
Theoretisch kan het, je ziet tenslotte ook b.v. de maan. Maar de praktijk is anders, je word gehinderd door: Lucht vervuiling, bergen, wolken lucht vochtigheid dus tenzij je dit kan omzeilen(maar goed als je de aarde plat kan krijgen zal dat ook wel kunnen lukken ;-) gaat het niet lukken.