Als de aarde plat was, zou je dan met een goede 'verrekijker' de wolkenkrabbers in New York kunnen zien?

Vanzelfsprekend; bij helder weer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet waarschijnlijk, Engeland ligt ertussen met behoorlijk hoge heuvels.

Als er geen lucht was wel. Door lucht kan maar 20...30 km kijken, bij gunstige omstandigheden. In Calais kan je de krijtrotsen van Dover soms zien, maar veel verder lukt het niet. Kijk je vanuit de ruimte dan stelt zich dat probleem niet. Het grootste deel van de afstand is luchtledig. De luchtlaag is 8km moeste ze gecomprimeerd zijn tot de druk op zeehoogte.

De afstand Rotterdam - New York is: 5 847 km. Lijkt me niet waarschijnlijk dat je die afstand met een verrekijker of telescoop, die nu op de markt zijn, kunt overbruggen.

Dat lijkt me zeer onmogelijk alleen met een webcam vanuit daar. En het weer is daar anders ik denk dat je doen alleen wazig ziet van de wolken

Ik heb de test gedaan op de Dachstein (een hoge berg in de Oostenrijkse Alpen ) Naar verluidt kan men op een zeer heldere dag in een ijle atmosfeer tot in Tsjechië zien ....dat is zo'n 125 km in vogelvlucht . New York ligt op bijna 6000 km .....

als je maar hoog genoeg staat,(bergen),en de kijker sterk genoeg zou zijn om tot daar te kijken,zou het moeten lukken,toch.

Theoretisch kan het, je ziet tenslotte ook b.v. de maan. Maar de praktijk is anders, je word gehinderd door: Lucht vervuiling, bergen, wolken lucht vochtigheid dus tenzij je dit kan omzeilen(maar goed als je de aarde plat kan krijgen zal dat ook wel kunnen lukken ;-) gaat het niet lukken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100