Is het in de winter kouder aan de kust of juist in het binnenland ? of is dat afhankelijk van de windrichting ? Dus variabel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

de theorie werkt zo:
de zee past zich moeilijk aan de temperatuur van de buitenlucht. doordat de zee en oceaan diep is. en al dat water zich niet zo snel aanpast.
dus in de winter als de lucht buiten koud is, is de zee relatief warm. zodra er dan wind van over zee komt,
komt er een warme wind over ons land heen. en word het relatief warm.
maar andersom als de wind over het land komt
(vanuit rusland bijvoorbeeld)
krijgen we een koude wind over ons heen.
in de zomer is het omgekeert.
dan is de zee relatief kouder.....
groetjes jamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de min niet, want wat Jamie zegt, klopt als een bus in ons gematigde zeeklimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de complete uitleg, Dré

Andere antwoorden (5)

Aan de kust is de gemiddelde temperatuur 's winters hoger dan in het binnenland, maar de luchtvochtigheid is meestal ook hoger evenals de windsnelheid waardoor het toch kouder kan lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het binnenland heb je landinvloed waardoor het er s'winters kouder is en in de zomer vaak warmer. Aan de kust is het in de winter warmer door de invloed van de zee die in de winter relatief warm is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van veel faktoren afhankelijk. En natuurlijk betekent winter wat je eronder verstaat. Is het je synoniem met de weersomstandigheden (de meteorologische winter) of met de periode tussen zeg 25 december en 21 maart (de astronomische winter)?
In zijn algemeen is in ons land (!) momenteel (!) de kuststrook in de regel wat warmer. Zeker des nachts maar dat is ook wel eens niet zo. Bijvoorbeeld als er in Zeeland een warme bel lucht aan komt zetten terwijl in Noord Groningen nog een koudere NoordOooster staat.
De zee is bij ons momenteelmeestal niet kouder dan zo'n 11 graden C. Maar bij een extreem zachte winter, en die komen ook geregeld voor, kan het aan zee, zeker bij een gure NoordWestelijke wind kouder zijn in Den Helder dan zeg in Limburg waar de wind al veel minder kracht heeft en het zonnetje schijnt.
Globaal gesproken hebben landklimaten in de winter lagere temperaturen dan zeeklimaten. Maar bijvoorbeeld ter hoogte van de evenaar is het aan zee daarbij weer koeler dan dieper het land in.
En ligt het land aan een relatief koude golfstroom (bvb voor de kust van Peru) dan is het plaatje weer anders.

Ik denk niet dat dit antwoord de mogelijke variatie helemaal dekken zal, maar het is een begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de warmte van het zeewater is het aan de kust enkele graden hoger dan in het oosten van het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan de kust is het meestal warmer dan in het binnenland.