Er komt constant gesteente bij en er brokkelt constant gesteente af. Er komt per saldo niets bij, maar het verandert wel van vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gesteenten zijn in beweging. De belangrijkste bewegingen zijn de nieuwe gesteenten van de oceaanbodem in de mid oceanische ruggen en de subductiezones rond de continentale platen waar de oceanische rotsen weer naar beneden worden gedrongen doordat ze onder de continentale platen doorschuiven. Daar smelten deze oceanische gesteenten weer. De bodem van de oceaan is dun en altijd vrij jong gesteente.
Het verversen van gesteenten op continenten duurt wel erg lang, het gaat dan meer om vulkanische processen Verder worden de continentale gesteentes veel gekneed door verticale en horizontale bewegingen, waardoor het gesteente door de druk van karakter verandert. Diamanten zijn voorbeelden van mineralen die al erg oud zijn, soms miljarden jaren oud, soms zijn ze van organische herkomst en soms is het koolstof niet van planten afkomstig maar van het oorspronkelijk aanwezige koolstof. Ze moeten wel vrij snel omhoog komen na hun vorming, maar daarna kan het dus miljarden jaren duren voor we ze aan de buurt van het oppervlak vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Viridiflavus heeft gelijk. Onze Aarde ververst haarzelf. Zij doet daar miljarden over, waardoor wij er niets van merken. Het gebeurt door:
1- platentektoniek, waarbij oceanische platen onder de continentale platen geschoven worden, smelten en via vulkanen geheel ververst weer aan het aardoppervlak komen;
2- mantelpluimen, bijvoorbeeld die bij Hawaii en Ijsland, brengen vloeibaar gesteente van diep in de Aarde naar boven;
3- convectiestromen binnen de Aarde die de aardkorsten, platen, uitelkaar drijven. Zij brengen nieuw gesmolten gesteente boven. Bijvoorbeeld de mid oceanische rug en Oost-Afrikaanse rift;
4- asteroïden, meteorieten en kometen brengen nieuw gesteente uit de ruimte en
5- druk op onderliggende gesteentelagen veranderen de gesteenten van chemische samenstelling. Denk maar aan marmer en andere metamorf gesteente.