Ontstaat er nog gesteente?

Ik vraag me dit af, want water zorgt voor erosie, wat van gesteente zand maakt. Indien mijn veronderstelling klopt zou de wereld op een gegeven moment alleen nog uit zand bestaan. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

dat zou heel gaaf zijn, dan zou ik wel met een schepje geboren willen worden!

nou goed. simpel gezegd is alles uit kleine bouwesteentjes (zandkorreltjes) gemaakt, maar dan kleiner. Hoe dieper het in de aarde wordt geduwd hoe harder het wordt. in uiterste vorm wordt dit diamant. Door beweging van binnenuit (vulkanen ed) en van buitenuit (wind etc.) komt hier bezeging in, wat leuke botsingen en lawines veroorzaakt, wat wrijving geeft en puin.

maargoed, als je wil weten hoe gesteente ontstaat kijk dan naar bijvoorbeeld de ardennen, één van de jongere gesteenten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel ergens de klok horen luiden, maar verder... De Ardennen is een van de oudste gebergten die bestaat.
Jazeker, het z.g. 'Stollingsgesteente'

In gebergten komen niet alleen sedimentgesteente voor die uit lagen bestaan. Door enorme krachten zijn er in de Alpen ook plaatsen waar vloeibaar materiaal uit de aardmantel het gesteente omhoog heeft geduwd. Dit vloeibare materiaal, dat onder de grond is gestold, heet magma. Het stollingsgesteente dat hierbij ontstaat, is onregelmatig gevlekt. We noemen het graniet. Door erosie van het gesteente erboven komt het graniet aan de oppervlakte te liggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op plaatsen waar scheuren in de aardkorst zijn en schollen botsen, schuiven of uit elkaar drijven, komt voortdurend vloeibaar materiaal naar boven. Hoe hoger het komt, des te meer het afkoelt, en hoe vaster het wordt. Uiteindelijk wordt het vast gesteente.

Dat is lang niet altijd op plekken waar je ook echt vulkanisme ziet, het kan ook diep in de aarde zelf gebeuren. Het gesteente stolt op grote diepte (dan is het meestal graniet: gesteente waar je kleine kristalletjes in ziet) of het komt uit de aarde omhoog (dan wordt het basalt: donker gesteente waar je geen kristalletjes in ziet). Wat er daarna met het gesteente gebeurt, zorgt er voor dat we zo veel verschillende soorten gesteenten kennen. Het kan b.v. eroderen tot zand en dan opnieuw worden samengeperst omdat er een dikke laag zand en gesteente bovenop komt te liggen (dan krijg je zandsteen) of het kan in de aarde onder hoge druk opnieuw worden samengeperst (dan krijg je metamorfe gesteenten) en zo zijn er nog veel verschillende mechanismen die gesteenten vervormen.

Het ontstaan van gesteente gaat ongeveer net zo snel als de afbraak van gesteente, het is een kringloop. Aan de ene kant ontstaat er nieuw gesteente, aan de andere kant worden bergen afgebroken door de erosie en verwering. Soms worden bergen helemaal platge-erodeerd en krijgen ze een nieuwe optilfase (zoals de Ardennen).

Als de schollentektoniek tot stilstand zou komen, zou je inderdaad gelijk hebben: alle bergen zouden uiteindelijk verkruimelen tot zand en klei, de continenten zouden helemaal vlak worden, alle oceanen zouden vollopen met sediment en de hele aarde zou bedekt zijn met een ondiepe zee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja
Onze planeet is springlevend.
1.Er komt geregeld stof en gesteente uit de ruimte (meteoren)....ok dat is geen nieuw gesteente
2.De Aarde bestaat 4.8 miljard jaar en geologisch hebben we heel wat tijdvakken doorlopen en door die tijdvakken heen is er veel nieuw gesteente ontstaan en andere zijn verdwenen ( De Ardennen hadden heel lang geleden toppen zoals de Alpen nu ....maar bijna alles is ge-erodeerd .)
Momenteel zitten we in het holocene tijdvak ....de nieuwe gesteenten vind je bijvoorbeeld veel in Nederland : zogenaamde alluviale gronden : bijv. slib dat klei wordt
(gesteente wil niet per definitie zeggen dat het harde stenen zijn ....dat kan ook los ....het worden pas vaste stenen wanneer de stukjes aan elkaar groeien en zo)
Veel resten uit de zee worden nieuwe gesteenten : kijk maar eens naar alle koraalstranden.
3.Door vulkanisme , lava , magma ontstaan nog regelmatig gesteenten op zeer vlugge manier.
4.Andere doen er langer over : rottende planten ....worden veen en turf.....later is er kans dat het bruinkool wordt en nog later wordt het steenkool (zelfs in zeldzame gevallen diamant) .....maar dat zijn processen die er zeer lang over doen . Onze steenkool is bijvoorbeeld ongeveer 300 miljoen jaar oud ....maar nog steeds in ontwikkeling.
5.Iets nieuw is dat de mens door gebruik te maken van chemische processen tegenwoordig zelf nieuwe steen kan maken op zeer korte tijd : marmer is zo'n voorbeeld
Toch zijn er op Aarde nu nog gesteenten die er al bijna waren van de tijd dat de Aarde afkoelde en de aarde een korst kreeg : oa basalt.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja , diamanten kan de mens ook al maken op een zeer korte tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steen wordt eigenlijk steeds gerecycled door het gesteente cyclus. Doordat we in onze kern verschillende lagen hebben en er zoveel hitte is in onze kern verschuiven onze aardplaten en botsen die tegen elkaar en kunnen platen als ze zwaarder zijn diep de aarde in gedrukt worden. Zo smelt dat gesteenten, maar kan het via een vulkaan weer uitgespuwd worden. Dit is stollingsgesteenten. Als twee platen met dezelfde gewicht tegen elkaar botsen wordt het omhoog geduwd zo ontstaat berg gesteente. Steen verdwijnt inderdaad ook door erosie. Maar wordt dus op die manier weer aangevuld. Wat grappig is dat wanneer wij geen platen tektoniek zouden hebben, dus wanneer onze platen niet zouden bewegen, wij helemaal geen land meer zouden hebben maar alles geërodeerd zou worden door wint en water. Dan zou onze planeet helemaal onder water staan.