Zo ver mogelijk stroomopwaarts maak je de meeste kans. Zelfs in het Nederlandse gedeelte van de Rijn. De oorspronkelijke goudbron, stroomopwaarts in Zwitserland, is inmiddels helemaal ‘op geërodeerd’, maar de rivier bevat nog steeds talloze gouddeeltjes. Omdat de Rijn in de loop der miljoenen jaren van richting is veranderd, kun je in principe overal waar de rivier loopt goud aantreffen. Maar het zijn erg kleine gouddeeltjes, en daarom is het bijzonder lastig om ze te vinden. Zoals met alle sedimenten zinken ook bij goud eerst de grootste en zwaarste deeltjes. De kleinere stukjes worden verder getransporteerd, en belanden uiteindelijk in Nederland. In de buurt van Spijk, aan de noordelijke oever van de Rijn, tegen de Duitse grens heeft een ervaren zoekster ze gevonden.
De expeditie naar Spijk ging haar om de kick, want ondanks de hoge goudprijs kun je van goud zoeken in Nederland niet rijk worden. Wie nog een flink pensioengat te vullen heeft, kan zijn heil beter ergens anders zoeken. In Amerika, Canada, Australië, China, Rusland of Zuid-Afrika is veel meer goud. Het zou niet voor het eerst zijn dat daar klompen (nuggets geheten) van 10 kilogram of meer uit de grond worden gevist.
Amadea
10 jaar geleden
goldpixel
10 jaar geleden
De vraag was waar de gouddeeltjes in de rijn 0,25 mm groot zijn
Dit heeft niemand mij nog kunnen vertellen
Groeten Goldpixel

Andere antwoorden (1)

Goldrush in Nijverdal
Nijverdal is de enige plaats in Nederland waar een heuse goldrush heeft geheerst. Aanleiding was een officiële concessie die de overheid aan 2 gelukzoekers verleende om hier grootschalig goud te gaan delven. Goudzoekerskoorts in het Klondike van Nederland. Welkom in het wilde westen van Nijverdal!
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Stroomt de Rijn dan ook door Nijverdal?
ronron1212
10 jaar geleden
Amadea er is dus geen goud